9

Mario Kart 7

Mario Kart är alltid Mario Kart och det är alltid bra.

Mario Kart har varit en favorit allt sedan det kom ut på Super Nintendo och sedan dess har det kommit en uppsjö uppföljare. Här är det första i 3D och då är det självklart till Nintendo 3DS.

3D är inte något som gör spelet bättre eller sämre, det är bara en förhöjd spelupplevelse. Förhöjd är väl bättre, ja, men det blir inte roligare eller mindre roligt för den delen bara för att det är i 3D. Nintendo har kastat in en hel del nyheter i spelet och många av dem är riktigt bra.

Till att börja med har inte spelet några försämringar, utan det är mer av samma och bara det räcker långt. Sedan har vissa vapen uppgraderats och en del nya har tillkommit. Nytt är att man kan köra under vatten och även flyga med likt drakflygning med en vinge som fälls upp när man är nog högt upp i luften. Segelflygningen är riktigt bra om man träffar vindarna rätt.

Det som var det roliga med SNes-versionen är att den var svår, den var designad för att attrahera spelarna och inte den stora massan av ”jag spelar någon gång då och då när jag får tid”. Ju fler nya spelare vi får, desto färre riktiga spel. Men, åter till saken. Uppföljarna har inte bjudet på samma utmaning som SNes-vesionen, de har varit lite väl lättsamma. Mario Kart 7 är inte heller svårt, men man kan verkligen fila på varvtiden och hitta de bästa vägarna, vilket gör att det blir mer av en utmaning.

Mario Kart är som sagt alltid Mario Kart och om du gillar serien är det ett givet köp. Men, det är inte bara för redan invigda, utan för alla som gillar racing.