7.5

Puzzle Bobble Universe

Enormt charmigt pusselspel till en Nintendo 3DS nära dig.

Puzzle Bobble är ett kul koncept som jag spelar många versioner av – det här är första gången jag spelar det i 3D. Precis som många spel som dyker upp på 3DS är 3D:n lite forcerad. Den behöver inte vara där, men de har lagt på 3D för att motivera att det släpps till konsolen. Det gäller ju att komma ut snabbt när konsolen är ny och spelen är få, så jag förstår affärsmodellen. Nu låter jag lite negativ, men det är mer ett konstaterande än en värdering. Jag tycker i stället att det är bra att det kommer spel till enheten och såvida man inte äger exakt samma spel utan 3D spelar det ju ingen roll. Att det är i 3D är bara en bonus.

Puzzle Bobble är ett uppochnervänt Tetris skulle man kunna säga. I stället för att det ramlar ner klossar som ska staplas på bästa sätt gäller det här att skjuta upp bubblor mot ett tak som ofta sänks ner mot spelaren. Här matchar man inte former, utan man matchar färger. Det går bra att studsa i väggen för att nå korrekt plats. Och i Puzzle Bobble Universe kan man även använda sig av specialeffekter som kan byta färg på bubblorna för att slå ut flera snabbare.

Spelet har två spellägen, vilket jag kan tycka är både bra och dåligt. Kanske lite innehåll, men å andra sidan gör fler lägen att några är genomarbetade och andra bara finns där för att det ska vara flera. Det läget som jag personligen gillar bäst är Puzzle Mode, vilket innebär ett antal banor som sedan avslutas med en bossfight. Sedan vidare till nästa nivå. Challenge Mode har olika typer av utmaningar, till exempel att man får spela tills man inte klarar av det längre eller att få bort så många bubblor det går på en viss tid.

Puzzle Bobble Universe är, för att summera det hela, ett bra pusselspel som är kul att spela och som gör sig bra även när det finns mycket tid att slå ihjäl. Ofta funkar pusselspel bäst i en bana eller två åt gången. Puzzle Bobble Universe håller betygligt längre än så.