7

Make Way

Make Way

Ett modernt Micro Machines med banbyggande som ett viktigt inslag och med stora mängder kaos. Så kan man sammanfatta det nya racingspelet Make Way.

Bygg, tävla, vinn. Reptera.
Så kan man sammanfatta Make Way som är ett racingspel där man också bygger banorna man kör på. Banbyggande i racingspel är något av en trend just nu och återfinns i titlar som Forza Horizon 5, Hot Wheels Unleashed 2, Trackmania och det kommande Wreckreation. Det spel som Make Way påminner mest om heter Can’t Drive This där en person kör samtidigt som en annan bygger banan. I Make Way hjälps dock alla spelare åt att bygga banan via att man sammanfogar banbitar likt när man sätter ihop en fysisk bilbana, vilka man sedan tävlar mot varandra på.

Byggare Bob
Man kan vara upp till fyra spelare spelar samtidigt – online eller lokalt. Man spelar dock inte på delad skärm, utan precis som i klassiska Micro Machines samsas man på samma skärm med vy ovanifrån där det gäller att inte hamna efter eller åka av. Vid nästa checkpoint är man dock tillbaka så att alla är med i stort sett hela tiden.

Banbyggandet är väldigt smidigt och racingen är okomplicerad vad gäller kontroller. Efter varje lopp bygger man på banan ytterligare så att den blir längre och vinner gör den som har högst poäng efter ett antal körda lopp. Man kan också placera ut hopp och diverse hinder, så banan har en tendens att bli alltmer kaotisk ju mer det byggs på den. Chaos är också namnet på ett av spellägena vilka det finns fyra av och där de viktigaste skillnaderna är om det ska finnas vapen på banan och ramper längs sidorna. Man låser också upp fler banbitar och bilar ju mer man spelar.

Make Way är välgjort och föredömligt enkelt att hoppa in i och spela. Det kan vara lite rörigt att ha koll på allt som sker på skärmen, men i stort är detta väl genomfört och riktigt roligt, åtminstone om man har möjlighet att spela tillsammans med kompisar.