7.5

Kung Fu Chaos

Text: McGyver

Kung Fu Chaos handlar om en knubbig liten filmregissör och hans idéer om den perfekta fighting-filmen. Till sin hjälp har han slarvat hem en hop lömska kung fu-utövare som spelaren i sin tur ska manövrera genom 21 scener i filmen.

Scenerna är ofta långa, man kan till exempel börja inne på ett café och sedan rasar stället ihop och man fortsätter utomhus på en båt som råkar komma förbi. Den mäktigaste scenen är nog ändå ombord på en lyxkryssare som heter Gigantic, som direkt oförutsett kör in i ett isberg och börjar sakta men säkert sjunka till havets botten, där i all kalabalik ska man slåss mot ett tiotal fiender och samtidigt hoppa mellan vrakdelarna – lite stressigt men oerhört snyggt.

Man kan jämföra Kung Fu Chaos med ett partyspel, ty det finns också en del mini-spel inbakade i Add Monsters-kaka, bland annat ”het potatis”. Karaktärerna ses snett uppifrån och är mycket kortväxta i proportion till omgivningen, antagligen för att få in så mycket kaos som möjligt.

En komisk stämning genomsyrar hela spelet från början till slut, regissören gnäller hela tiden under spelets gång och det på en språkmässigt inkorrekt japansk-engelska, efter varje scen säger han något omotiverat och svimmar sedan. Scenerna är förskönade med trälådor, bord och stolar man kan dänga i huvudet på sina motspelare, vilket är oerhört roligt. Motspelarna består av onda ninjor med svärd och yxor. Det finns sex olika spellägen, tyvärr kan man inte vara mer än en spelare under själva inspelningen, men vart efter man klarat av scenerna blir de också tillgänliga på de övriga spel lägena.

För att inte göra slagsmålen för likartade kan man använda sig av olika slag- och sparkkombinationer, dessa får man lära sig under spelets gång. Varje gång man klarar av en bana – eller en scen – får man stjärnor som belöning, desto bättre man gör ifrån sig desto fler stjärnor erhåller man. Man kan få högst fem stjärnor och man måste kamma ihop minst tre för att komma vidare till nästa scen.

När man får in en redig attack tuppar motparten av en stund, då kan man riskfritt gå fram till honom och slänga honom över någon kant så att han hamnar ur bild, vilket resulterar i omedelbar död. När man slår en fiende tills det börjar snurra stjärnor runt hans huvud kan man också attackera honom med svordomar, när man har släng ur sig dumheter tre gånger blir man starkare och kan avfyra en specialattack.

Alla slagskämpar har olika specialiteter och karaktärsdrag i vanlig fighting-spelsordning, vissa slåss med käppar och knivar, ja till och med hagelgevär finns att ta till. Kontrollen är mycket lätt att lära och bemästra, vilket gör spelet mer lättillgängligt för de som inte är född med joypaden i handen.

Kung Fu Chaos är ett partylir som passar som hand i handske på fredagskvällarna tillsammans med polarna, dessutom verkar det här spelet gå hem hos tjejerna också (Här försöker bara McGyver skryta att han känner personer av det motsatta könet./Red).