7.5

Jedi Knight 2: Jedi Outcast

Text: Burre.

Star Wars-spel kommer det många av. Här är en återvunnet PC-spel som nu ser dagens ljus på Gamecube.

Jedi Outcast är portningen av PC-spelet med samma namn som släpptes under förra året. I Jedi Outcast ska du än en gång iklä dig rollen som Kyle Katarn och slåss mot imperiet. Kyle Katarn är en före detta Jedi-krigare som övergett kraften då den höll på att dra över honom till den mörka sidan och livnär sig nu som legosoldat. Spelet börjar med ett enkelt rutinuppdrag men handlingen blir betydligt djupare med tiden och före man vet om det befinner man sig direkt i skärselden mellan de goda och onda krafterna.

Eftersom spelet är en portning ifrån ett snart ett år gammalt PC-spel ligger grafiken rimligtvis också på samma nivå. Den var inte alls dålig på sin tid, snarare tvärt om, men i och med att nya och mer avancerade spel släpps så höjs också ribban. Spelet håller ungefär samma klass som på PC, aningen sämre här och där men på det stora taget identiskt. Ett litet minus för att det hackar till lite ibland, något som dessvärre inte är ovanligt för portade spel till konsoler. För det mesta flyter det dock på ganska bra.

Ljudet i PC-versionen är verkligen en fröjd för öronen. De bekanta Star Wars-låtarna finns såklart med och blandas med härligt brummande ljud ifrån ljussvärden och ilande tjut från laserstrålar. Till och med rösterna är förhållandevis välgjorda och det kan bli minst sagt komiskt när stormtrupperna ropar åt spelaren eller varandra. Inget verkar ha lämnats åt slumpen när det gäller ljudet, allt ifrån minsta blippande ljud i en panel till de mer spektakulära explosionerna håller genomgående hög kvalitet.

Som med alla förstapersonsspel brukar kontrollen vara ett av orosmomenten. Till en början tyckte jag att siktet kunde te sig svårkontrollerat, men efter lite övning och lite kalibrering i inställningarna hittade jag till slut en inställning som passade mig bra. Jag inte speciellt van med att spela förstapersonsspel och det kan göra sitt till, men i det stora hela var det inte svårare att lära sig än andra spel i samma genre. Så det är möjligt att nykomlingar till genren får det lite svårt inledningsvis, men när man väl har korsat den tröskeln så fungerar det bra. Plus i kanten för alla olika inställningsmöjligheter som annars brukar utelämnas i sådana här spel.

Spelet är i mångt och mycket en lyckad portning ifrån PC. Det innehåller samma kvalitativa handling och bjuder på ett lagom långt äventyr, fyllt med action och problemlösning. Förutom det har de även inkluderat ett flerspelarläge för upp till fyra spelare och passat på att slänga in lite bonusmaterial. Har man inte en PC som är tillräckligt vass för att köra detta spel kan denna version vara ett bra alternativ. Om man däremot har en hyfsat snabb PC så är den versionen att föredra och är billigare.