6.5

Ace Golf

Text: Burre.

Vem har sagt att Golf är stelt och tråkigt? Här är det – nästan – en actionsport.

Vad är detta ett arkadgolfspel? Ja det skulle man kunna säga är en ganska bra beskrivning. Ace Golf är det spel som kallas Swingerz Golf i väst och ser ut att försöka locka spelare som tycker att Tiger Woods golfspel är för seriöst och att golf i sig inte behöver vara en vetenskap. Spelets upplägg är väldigt lätt att lära sig, men desto svårare att bemästra. Spelet fungerar så att man istället för att svinga med hjälp av att tima knapptryckningar vid olika tidpunkter på en kraftmätare i sitt slag så utnyttjar man den analoga C-spaken för att mäta kraften och hur lyckad träffen är i slaget. Precis som i den traditionella modellen använder man sig av en mätare för att avgöra styrkan men hur rakt man träffar på bollen vid svingen på C-spaken kan vara minst lika avgörande för hur lyckat slaget blir. På så sätt känns varje slag som en utmaning eftersom man inte kan träna sig lika lätt till att göra perfekta timingar. Det är även så finurligt så att träffzonen genom vilken man svingar C-spaken ändrar storlek beroende på underlaget. På så sätt är det märkbar skillnad ifall slaget utförs ifrån till exempel en bunker eller en fairway. Så trots sina arkadlika inslag lyckas spelet att behålla sin strategiska del genom att placeringen på banan kan vara avgörande.

Rent grafiskt är spelet okej. Banorna i sig är mjuka, färgerna är pigga och glada. Detaljrikedomen är inte direkt överhängande men det spelar för det mesta inte så stor roll. Animationerna är lite stela ibland men på det hela taget flyter det på hyfsat. Karaktärsdesignen kunde ha varit lite bättre då mer eller mindre alla figurerna har minst sagt stereotypa drag. Spelarna är dessutom inte så detaljrika som man kanske hade önskat.

Väl ute på banan så är ljudet i spelet harmoniskt och lugnt. Fågelsång och vind i träden utgör större delen av bakgrundljuden och det känns ofta skönt att de inte har lagt in någon musikslinga som stör när kravet på koncentration är stort. När man sedan väl har satt bollen i koppen så möts man av en klämkäck fanfar och menyerna har lite bakgrundsmusik. Dessvärre är spelmusiken lite torftig och tråkig så det är väl i och för sig bara skönt att man behöver höra den så ofta. Kommentatorerna och spelaren i sig yttrar dessvärre även de lite ljud emellanåt. Ljuddubbningarna i det här spelet är gräsligt gjorda, även för att vara av arkadkaraktär.

Spelet bjuder på ett antal olika spellägen och har även en vanlig turnering, vilken är huvudsakliga spelläget, där man kan spela turneringar och utmana andra golfare för att låsa upp banor, klubbor och golfare med mera. Spelet består av sex banor med vardera 18 hål och fjorton golfare plus att det finns lite att låsa upp. Dessutom finns det en del småspel att ta del av. Flerspelarlägena kan vara extra underhållande att tävla på tillsammans med ett par kompisar. Skulle någon vara lite bättre än de andra kan man använda handikappsregler för att utjämna skillnaderna spelarna emellan. Det räcker dessutom med en handkontroll då man aldrig spelar samtidigt.

Är spelet något att ha då? Tja, gillar man golfspel och inte är ute efter fullgod realism, då kan det vara värt en närmare titt.