7.5

Harry Potter och hemligheternas kammare

Harry Potter har snabbt blivit väldens mest kända barnhjälte. Här kommer Potters andra spel och att det kommer att ligga högt på försäljningslistorna en lång tid framöver kräver inget MENSA-medlemsskap för att räkna ut.

Harry Potter och hemligheternas kammare bygger på den senaste Harry Potter-filmen som heter hemligheternas kammare och kommer till samtliga format.

Det hela börjar med att huvudrollsinnehavaren Harry Potter och hans kompis Ron är ute och flyger med Rons pappas svävande bil. När de ska landa gör de en liten felberäkning och kolliderar med ett staket, vilket förmodligen får var unge att dra på smilbanden. Spelet lämpar sig nog bäst för de yngre spelarna och inget ont i det, det finns nog tillräckligt med våldsamma vuxenspel i affärernas spelhyllor.

Grafiken är av medelgod kvalitet på de flesta ställen, men det finns några ljusglimtar. Till exempel när man är ute och flyger runt med på kvast, modell Nimbus 2000, då möts man av fina linseffekter och påkostade landskap. Ljus- och rökeffekter är också några av spelets starka sidor.

Det finns en hel del problem att konfrontera, till en början får man duellera mot en levande tvättmaskin och sedan rensa undan små monster ur en trädgård, vilket är barnsligt lätt. Lite längre fram handlar det om att leta efter borttappade saker och för att nå dem måste man tänka till lite. Självklart finns det även större monster att besegra, det innefattar levande träd och jättespindlar, vilket verkar vara lite av en standard nuförtiden.

Hogwarts-skolan för blivande magiker är riktigt lik den vi sett i filmen. Skolan är precis som i filmen lika enorm och förvirrande med sina rörliga trappor och spöken som flyger kors och tvärs i trappuppgången. Hogwarts har sju våningar och på varje våning finns massor hemligheter att utforska. Varje morgon börjar med lektioner, där man får lära sig trollformler, vilka man behöver när man ska röja undan fiender eller ha sönder något hinder så som tunnor med mera. Harry har en egen trolleribok där alla magier samlas, där kan man gå in och välja vilken magi som hör till vilken knapp, man kan ha tre ”aktiva” magier åt gången.

Kontrollen är mycket precis och enkel, man får Harry att gå, smyga eller springa på den analoga styrspaken beroende på hur hårt man rör den, kontrollschemat känns igen från bland annat Splinter Cell. Alla osymmetriska rörelser görs på A-knappen, som till exempel att krypa eller klättra. Harry är även bra på att smyga, han kan ställa sig mot väggar och sticka ut huvudet vid ett hörn, vi kan återigen dra tydliga referenser till det ovannämnda Splinter Cell.

Ljudet är inget att varken klaga eller jubla över, skaplig matinémusik och bra röstskådespel är överlag allt som bjuds.

Harry Potter hemligheternas kammare är ett idealiskt spel för de yngre spelarna, spännande action utan blod och brutalitet. Råkar man vara ett riktigt Harry Potter-fan går det nog hem oavsett ålder.