6.5

Gitaroo Man

Parappa har banat väg för kategorin ”idiotiska musikspel” och här kommer ett till – Gitaroo Man. Gillar man lite udda spel med knapptryckningar är det en kategori att spana in.

Gitaroo Man tillhör den kategori av spel som man nästan skakar på huvudet när man ser. Det ser varken ut att vara snyggt eller speciellt engagerande. Lyckligtvis – för Gitaroo Man – stämmer inte det när man väl kommer igång med själva spelandet.

Gitaroo Man följer i Parappa the Rappers fotspår. Här gäller det att hänga med i lagom svängig musik för att avancera i spelet. Parappa var – när det första spelet kom – helt unikt och det gjorde att man faktiskt rycktes med i dansen, eller snarare i de kollosalt roliga texterna som rappades ut på knackig japansk engelska. När sedan en uppföljare kom på Parappa, då hade luften gått ur och det kändes nästan krystat. Allt detta har spel i stil med Gitaroo Man emot sig – att man tröttnat på konceptet.

Gitaroo Man har naturligtvis förnyat konceptet, annars hade väl utvecklarna varit ena riktiga nötter. Nu är det lite mer story involverat, vilket i och för sig inte gör någon som helst skillnad, och så ska Gitaroo Man göra flera olika moment för att klara av sina uppdrag. Förutom den sedvanliga trycka på rätt knapp vid rätt tillfälle, ska man även följa ett slingrande streck med styrkontrollen. Det är förövrigt den största nyheten i själva konceptet. Det varieras lite med hur och vad man ska göra, men det gör inte att spelet får något nytt liv och genast blir oumbärligt.

Gillar man spel i stil med Parappa är Gitaroo Man ett bra alternativ. Ska man göra olika moment till musik föredrar i alla fall jag att göra det med en dansmatta och då kanske ett spel som Britney’s Dance Beat eller Dance Dance Revolution.