Fire Emblem Warriors
7

Fire Emblem Warriors

Fire Emblem Warriors kombinerar en etablerad Nintendo-serie med det välkända Dynasty Warriors-receptet, precis som Hyrule Warriors från 2014. Det senare må ha mer folkkära karaktärer att ta från, men det betyder inte att Fire Emblem Warriors missar målet att leverera ett actionfyllt drama som underhåller både fans och nybörjare i genren.

Innan äventyret drar igång och världar möts får man skräddarsy sin spelupplevelse, mycket tacksamt för en nybörjare till både Fire Emblem och Dynasty Warriors som jag. Hur svåra ska striderna vara? Aktivera eller avaktivera permadeath för karaktärer i ens lag? En flirt med fansen är möjligheten att ladda ned gratis DLC för att få det japanska röstskådespeleriet.

Fire Emblem Warriors börjar med hastig exposition mellan det kungliga tvillingparet Rowan och Lianna (vem man styr är också upp till spelaren) och deras änka till mor; drottning Yelena. Kort därefter attackeras deras slott av monster och tillfångatar Yelena. Tvillingarna kastas direkt in i strid då hela världen snart är i fara, någon försöker nämligen återuppväcka den ondskefulle draken Velezark. Handlingen presenteras i både regisserade videoklipp och tvådimensionella bilder av karaktärer som pratar med varandra. Vad berättarsätten har gemensamt är röstskådespelare som ger allt. Handlingen känns lite som en lättsam teaterpjäs där varje skådespelare överdramatiserar sin insats, och det är helt okej. Långtråkigt är det åtminstone inte, för det händer saker hela tiden.

Banorna är väldigt stora, indelade i större arenor med trånga passager däremellan. Överallt finns det fiender att hugga ned med vanliga- och specialattacker. Man rör sig fritt över kartan och har både primära och sekundära mål att sikta in sig på. Här och där dyker välkända karaktärer upp för att hjälpa till, man kan byta mellan dessa med ett knapptryck. Till hands finns också taktiska möjligheter, ordrar som kan ges ut till ens allierade i stil med Fire Emblems ursprung.

Hack’n’Slash-spelandet är ganska hjärndött men de entusiastiska karaktärerna och deras tjoande dialoger gör det ändå underhållande. Ett äventyr värt att besöka, än mer om man är fan av karaktärerna som utgör handlingen.