Donkey Kong Country: Tropical Freeze Nintendo Switch
7.5

Donkey Kong Country: Tropical Freeze

Donkey Kong Country: Tropical Freeze är Nintendos senaste återsläpp till den lyckade Switchkonsolen. Med sitt nya spelläge är det mer tillgängligt än någonsin – dock känns priset alltför högt.

Familjen Kong får sin födelsedagsfest abrupt avbruten av ett gäng vilda pingviner som med hjälp av arktiska vindar blåser iväg Donkey Kong & Co några öar bort. Spelaren får sedan guida valfri Kong genom 6 världar för att återfå kontroll över sitt hem.

Donkey Kong på en Switch nära dig
Tropical Freeze är en fröjd att spela. Banorna sprudlar av liv, alla tänkbara saker utgör plattformar i de mest otänkbara ställena. I en bana jagas man av en sågklinga genom ett sågverk där stockar och flisor skjuts ut i takt med att man behöver dem att hoppa på. Eller varför inte ett enormt träd byggt som en orgel där luften påverkar ens framfart avsevärt? Det här är bara i de första banorna och det är alltid något nytt och spännande att uppleva. Donkey Kong är fortfarande den regerande mästaren i gruvvagnsaction.

Ny karaktär – Funky Kong
Originalversionen av Tropical Freeze var – trots sin låga åldersgräns och barnvänliga design – väldigt svårt. Det har tacklats denna gång genom Switchversionens nya karaktär – Funky Kong. I hans nya spelläge Funky Mode har man mer än dubbelt så mycket energi och förmågan att dubbelhoppa, falla långsammare samt stå på taggar en kortare period. En stor lättnad för alla som tyckte ribban var lagd för högt tidigare.

Extra kontroller för att spela två
Tropical Freeze kan spelas av två spelare (offline) samtidigt, tråkigt nog inte med varsin joycon. Se därför till att till exempel ha en Pro Controller till hands ifall det är gemytligt samarbete i soffan som är målet. Tropical Freeze släpps också som ett fullprisspel vilket känns som för mycket för något som är över fyra år gammalt. En lägre kostnad eller ha föregångaren Donkey Kong Country Returns inkluderad på kassetten hade känts mycket bättre.

Vi rekommenderar
I övrigt är Tropical Freeze något som absolut kan rekommenderas för alla som missade det här roande äventyret tidigare.