7.5

Dead or Alive 3

Dead or Alive 3 – snyggt fighting med mansgrisinnehåll.

Död eller levande tre – ett av årets mest efterlängtade fightingspel har nu i och med att Xbox släppts dykt upp i de Svenska butikerna.

Tecmos tredje spel i serien blev hastigt och lustigt Xbox-exklusivt och vid första anblick var det ett smart drag från Microsoft. Men i och med att deras Halo är en sådan enorm titel glömmer man lätt att ens nämna Dead or Alive 3 som en anledning att köpa en Xbox. Dead or Alive-spelen har rakt igenom varit bra spel, men har med pubertala inslag bitit sig själv i svansen. Alla kvinnliga karaktärer i spelen har varit väldigt långa, enormt smala och haft gigantiska bröst – en kombination som inte går att få fram utan plastikkirurgi. Bysten har dessutom haft fler animeringar än en Gameboy-karaktär och man måste ifrågasätta producenterna och alla involverade i beslutet att överdriva de kvinnliga karaktärerna. Inte nog med att de i praktiken säger att vi spelare blir alldeles till oss bara för att vi ser tjejer – som om vi aldrig sett sådana tidigare – men framför allt är det barn som kommer att spela spelen och ska de behöva växa upp med totalt felaktiga värderingar kring tjejer och dess anatomi? Tänk er själva vilka krav deras jämnåriga tjejer får – säkert minst lika fel och idiotiska som de krav modevärlden sänder ut och ibland värre. I modevärlden ser modellerna ut som lik, men de har i alla fall inte byst i Pam Andersson-storlek, de har de här. Det kan alltså rentav vara så att tv-spelens kvinnor är de absolut sämsta förebilderna man kan hitta – och Dead or Alive toppar denna pinsamma och värdelösa lista. Fy fan för Tecmos sexistiska inslag rent ut sagt.

Nu till spelet. DOA3 är ett enormt snyggt fightingspel, som innehar massor av slag, grepp och kombinationer. Spelkontrollen är lätt att ha att göra med och den är åt hållet arkad. Med arkad menar jag att man i praktiken kan hamra lite sådär tanklöst och bli en vinnare i alla fall, det är inte tal om Streetfighters kontroll och taktik, utan mer raka rör. Populära Tekken bygger på samma koncept – alla kan spela, vare sig man är en gamer eller inte.

Det bästa med Dead or Alive 3 är, precis som i de tidigare, att man kan slå ut motståndaren ur ringen, genom en vägg eller fönster eller annat, och då slutar inte fighten – utan den fortsätter där motståndaren landar. Detta gör att arenorna är gigantiska, de gör att spelet känns mer spännande och inte så begränsat. Man söker alltid nya ställen man kan slå motståndaren igenom, för att på så sätt hitta nya områden. I spel som till exempel Soul Edge, där kan man köra med ”ring out” och ha det som en taktik i spelandet, det kan man inte här.

Dead or Alive 3 är som sagt snyggt som sjutton, miljöerna är enorma och man kan inte annat är bli imponerad av det. Musiken är det heller inget större fel på, gillar man Aerosmith så kommer man att hitta ett och annat guldkorn då de är med i soundtracken. Effekter är även de bra.

Nu för att runda av recensionen. Dead or Alive 3 är ett bra fightingspel, men det har få nyheter från tidigare spel i serien. Det kan lika gärna belönas med ett högre betyg, men i och med få nyheter och att jag sätter mig emot billiga säljtricks med nakenhet och överdrivna proportioner landar det på en trea. DOA3 är ett bra spel och gillar man fighting är det en given titel för Xbox-ägare.