7.5

Amped Freestyle Snowboarding

Extrem Snowboarding utan blåmärken är vad Amped bjuder på.

Amped Freestyle Snowboarding är actionsportspelet som finns i butik från dag ett – det vill säga samma dag som Microsoft Xbox släpps.

Amped skryter med 150 spår, musikspår alltså, och det är ruskigt mycket musik kan man lätt säga. Dessutom kan man rippa egen musik, så man kan alltså åka till sin absoluta favoritmusik – och det borde leda till att alla uppskattar musiken till fullo. Själv tycker jag det är lite trist att det är alltid är frågan om riktig musik i spelen, roligare när musiken är skriven för spelet – men det är sällan nu för tiden.

Det viktiga är naturligtvis spelet och Amped bjuder på ett actionfyllt snowboardspel. Man får möjlighet att åka nerför verkliga berg och det är alltid trevligt – även om 99,9 procent av spelarna inte märker det. Inte jag heller. Banorna är varierande, det enda som är genomgående samma är att de alltid lutar neråt. Underlagen varierar från pudersnö, is till skare. Man känner underlaget och man märker hur åkaren beter sig på de olika beroende på vad man åker på. Dessutom låter underlagen olika. Precis som i verkligheten greppar också brädan olika på olika underlag, men det behövdes knappast sägas.

Spelkontrollen är till att börja med ett elände. I alla fall tyckte jag det. Man kan nämligen inte bara hoppa och göra tricks, utan man måste också se till att man landar rätt. Nu är det heller inte bara att släppa tricket i rätt läge, utan man kan ha överroterat och då måste man justera det manuellt – åkaren gör inte det av sig själv. När man slagit i backen några ett antal gånger och äntligen börjar få till åkandet växer spelet. Knapparna är heller inte riktigt standard för actionsportspel och det var nog en av anledningarna till många svordomar – speciellt grind hade jag lite problem med. Hade jag läst instruktionsboken hade det varit lätt avhjälpt, men nu är jag lite bekväm av mig. Som tur är kommer tips på skärmen under tiden man spelar, det gjorde i och för sig inte att inte tryckte fel- man har ju ”triangel”-knappen i ryggraden för grinds. Så snart man lärt sig kontrollen, vilket går relativt snabbt – även om jag insisterade på att trycka på fel grind-knapp. Man styr brädåkaren med analoga spaken och total kontroll infinner sig när det gäller åkandet.

Tävlingsformen är den vanliga, man åker nerför och ser till att erhålla så många poäng som bara möjligt. Det får man genom att man gör så häftiga och vågade tricks som bara möjligt. Varje bana har tre olika poängmål som man klarar genom att komma över den poängen. Dessutom finns några ställen där fotografer står utplacerade, här gäller det att göra så avancerade trick som möjligt och även här får man en poäng. Den poängen räknas separat och summeras sedan vid mål. Även där gäller det att komma över utsatta poängmål. Den poängen man får vid fotograferna ingår även i totalpoängen. Varje backe man har dessutom flera pister, vilket gör att man kan välja vilken pist man vill – för det är alltid någon som man gillar bättre och har lättare att göra de avancerade tricken i.

Förutom att samla poäng ska man greja sponsorer. Dessa ger dig möjlighet att imponera på dem med ett eget åk. Varje sponsor har sina favorittricks och det gäller att göra dem så bra och varierande som möjligt. Vilka tricks som sponsorn gillar, det berättas som tur är innan åket – annars skulle man få gissa sig fram. Under åket har man en skala som ska uppfyllas, den fylls på när man gör bra tricks och minskas när man inte gör det. Når man till max står det Amped i slutet och det är det man ska uppnå. Är man relativt långt ner i banan och har lyckats få Amped, då kan man fega lite och bara åka rakt ner till mål så snart som möjligt. För om man misslyckas med ett trick kan skalan minska… Är man bra, då behöver man inte fuska i och för sig.

Hur står sig Amped i jämförelse med genrens stora titlar? Väldigt bra skulle jag säga. Det är lite stelare än till exempel SSX Tricky och det blir därför inte lika mycket arkadaction, vilket har varit lite av genrens essens på senare tid. Att jaga poängen och sponsorer blir efter ett tag relativt enformigt och man sneglar lite mot SSX Tricky och dess totala action. Dock ska det poängteras att Amped är mer av en simulator – även om tricken är överdrivna – än ett arkadspel.

För att summera Amped Freestyle Snowboarding kan jag säga att det är ett bra spel som innehar det mesta man kan önska sig av ett spel i genren. Det är aningen stelare än andra, men bjuder å andra sidan på mer realism. Gillar man Snowboarding och äger en Xbox är det kort och gott ett bra köp.