Crashed är en blek kopia på Destruction Derby, men är relativt underhållande i alla fall.
PR-chefen på Rage heter Glen och han var tidigare PR-chef på Psygnosis. När han jobbade där ansvarade han för Destruction Derby och nu när han är på Rage är ansvarar han för Destruction Derby-konen Crshed. En slump eller inte – lite kul tycker i alla fall jag att det är.
I Crashed placeras man vid ratten på diverse olika bilar, vilka alla har sina olika egenheter – kan vara att de tål mycket stryk eller att de är lätta att kontrollera. Det finns massor med olika tävlingssätt i Crashed, men det genomgående är att man ska krocka sönder motståndarna. Bara för att nämna några tävlingsformer
Free for all
Deathmatch, alla mot alla, under en viss tid. Man vinner på poäng.
Last man standing
Man kör till bara en bil går att köra.
Hunter
Free for all-spel där man bara får poäng om man krockar bilen som för tillfället är markerad med en pil.
Bus jumping
Hoppa över bussar – skittråkigt.
Offensive driving
Man kör mot en motståndare och det gäller att köra sönder denna inom en viss tid.
Det där var alltså några av sätten man kan tävla på i Crashed. För att få mer poäng gäller det att skada bilarna utan att skada sitt eget ekipage samtidigt. Krockar man front mot front blir det bra med skada på båda bilarna, men kör man på en bil i sidan vid till exempel bakhjulet så snurrar denna eller voltar och man inkasserar massor av poäng utan att skada sin egen bil speciellt.
Spelet är en stressade version av Destruction Derby. Crashed kan inte mäta sig med det, Reflections bilfysik är överlägsen denna. Det finns fler spelmöjligheter i Crahed och grafiken är snyggare – men inte mycket. Dock får man nästan mer valuta för pengarna om man köper ett platina Destruction Derby.
Crashed är kul, på ett sånt där lättsamt sätt. Många av grenarna är bra underhållning, men så kommer ett sånt där snedsteg som att hoppa över bussarna. Det är så tråkigt att man nästan kräks över det. Det kan vara kul att spela Crashed ett tag då och då, eller plocka fram det när kompisar kommer och hälsar på – men det motiverar knappast till ett inköp.