7.5

Shox

Är arkadracing din sak är Shox ett spel att titta närmare på.

Electronic Arts skapade ett nytt varumärke för sina sportspel som inte riktigt kan kategoriseras som verkliga. Först ut under nya EA Big var snowboard-spelet SSX Tricky som bjöd på volter så åkarna blev snurriga och sedan dess har det kommit ut en hel del spel under varumärket. Alla har haft det gemensamt att de har varit kollosalt överdrivna, vilket gör att man förmodar att Shox kommer att vara ett rallyspel uppåt väggarna.

Shox är alltså ett alternativt rallyspel, vilket enligt EA är ”Rally reinvented”. Med de i åtanke och att det ligger under EA Big förväntade jag mig udda och spännande racing. När jag sedan kom igång med spelandet blev jag lite förvånad. Det är inte alls något extremt spel, utan ett ganska rakt upp och ner rallyspel. Det som är extremt, om man nu ens kan kalla det för det, är att det finns olika zoner som man ska klara inom en viss tid och man får guld-, silver- eller bronsstatus beroende på hur snabbt man klarade dem. Varje bana har en bil som är den bilen som är bäst på just den banan, vilken man sedan kan använda för att försöka förvandla sina guld till platina.

Det finns lite effekter som kanske passar in under extremt. Jag använder ordet extremt för det är ju det man har fått i tidigare spel i alla fall, man kan få en slags effekt som heter Shoxwave och den erhålls om man lyckas ta guld i alla Shoxzonerna på en bana. Shoxwave är en slags luftvåg som man ska köra i – då belönas man med extra pengar. Man belönas med pengar när man kör i zonerna, med vilka man kan handla i bilar med. Nu köper man inte bara en bil, utan man får köpa en plats och tävla om den.

Det finns några olika sätt att köra på i Shox. Den huvudsakliga tävlingen är naturligtvis vanlig rally, men inte helt vanlig rally i alla fall. Det handlar om rallycross på rundbana och det gäller självklart att komma först över mållinjen – samt att köra in stålar på Shoxzonerna.

Är det kul är en relevant fråga – och det är det. Shox är snabbt och snyggt, har bra banor och man kan inte slappna av, för då hoppar man snett och blir med ens omkörd. Hoppen är spektakulära, som de brukar skriva i spelpresentationer, och gör man ett långt hopp får man se det i en slowmotion på ett filmlikt sätt. Vill man ha ett grunt rallyspel, utan alla realistiska aspekter som bland annat Colin McRae erbjuder, är Shox ett bra spel. Det är 100 procent arkad och är lätt att komma överens med. Som vanligt när det gäller arkad är inte livslängden den bästa – men det är som sagt inget nytt under solen.