Chicken Assassin Reloaded
6

Chicken Assassin: Reloaded

Chicken Assassin: Reloaded är en extra utrustad version av det två år gamla PC-spelet där kycklingen Mean Mcallister går bärsärk i hopp om att rädda sin flickvän. Det har nu hittat sin väg till Playstation 4 och är ganska roligt, en stund.

Det sa bara klick
Vet du vad ett klickarspel är för något? Just vad låter som; man ska klicka så mycket som möjligt för att se framgång i spelet. Chicken Assassin är just det, ett klickarspel. Striderna går ut på att hålla pekaren för fienderna och – i PS4-versionen – trycka på X. Ingen finess utöver det. För de lite äldre spelarna kan detta även medföra viss värk i händerna efter ett längre pass, då det gäller att klicka så mycket och så snabbt som möjligt så fort man är i strid.

Mängder av fienden
Det är våg efter våg av olika fiender med några enstaka bossar lite här och där. Man belönas med erfarenhetspoäng som kan användas för att göra en starkare, tåligare och låsa upp andra förmågor. Massvis av kläder och annan utrustning ges också i belöning regelbundet. Synd bara att menyerna är svåra att läsa, både för att texten är så liten och för att menydesignen inte är så intuitiv.

Kanske inte det snyggaste
Med en så enkel speldesign i grunden är det ännu viktigare med en tilltalande grafisk stil, där levererar Chicken Assassin – till en början. På bild ser det ganska coolt ut, och bakgrunderna osar väldigt mycket liv och atmosfär. Men Mean och alla hans motståndare är animerade på ett väldigt tråkigt sätt, likt en flashanimation på Newgrounds från 2005.

Playstation 4 vs PC
Det gäller att veta vad man ger sig in i när det kommer till Chicken Assassin. Ibland vill man ju faktiskt bara äta en ändlös påse med chips, även fast man vet att det inte ger en något förutom dopaminkicken just där och då. Men det här är en sämre version av det spelet. Det blir aldrig riktigt bekvämt att spela det med den analoga spaken och ett evigt smatter på X-knappen. Har du möjlighet, skaffa det till Steam istället.