7.5

Canis Canem Edit

Spelaren får inta rollen som nya killen på internatskolan, vilket är en tuff uppgift.

Spelets huvudfigur heter Jimmy Hopkins och har ett brokigt förflutet. Mamman har just hittat sin femtielfte man och de beslutar sig för att Bullsworth är stället för Jimmy. Som ny elev börjar man från noll, ingen status och ingen respekt. Det är det som det gäller att ändra på, vilket görs med en hel del våld. Som tur är tillhör bråk det som Jimmy är absolut bäst på.

När man kommer igång med spelet känner man direkt igen sig, för det hela handlar om Grand Theft Auto i en ny tappning. Inte bara upplägget med uppdrag som ger en kontroll över områden för att sedan låsa upp nya, utan hela spelet. Det är GTA:s spelmotor kort och gott. Det som är nytt är staden och upplägget i skolan. Det har gjort att vapenarsenalen har förändrats till slangbellor och ägg, men baseballträn finns dock fortfarande med.

Ett uppdrag kan bestå av att skydda en nörd som inte törs gå till toaletten eller att imponera på sin date på ett nöjesfält. Man kan givetvis, det är ju Rockstar, interagera med tjejer. Ingen hot coffee dock, utan bara kyssar som bäst och att hålla hand offentligt. Det finns olika grupper i spelet, precis som i verkligheten. Nördarna, atleterna, blåblodade och 50-talarna, eller Nerds, Jocks, Preppies och Greasers som de heter i spelet. Det gäller att visa alla dessa vem som bestämmer och varje grupp avslutas med en boss som gäller att visa var skåpet ska stå för.

Eftersom spelet påminner om Grand Theft Auto är det givetvis ett attraktivt koncept. Uppdragen är varierande, både i upplägg och i underhållningssynpunkt. Vissa är bra medan andra inte kräver speciellt mycket alls av spelaren. Under tiden som man får uppdrag dyker det upp sidouppdrag som man får av karaktärer i spelet. Det kan vara att spraya graffiti på några väggar, stjäla underkläder från tjejernas förläggning till en perverterad lärare eller att låsa in elever i skåp.

Till att börja med har man bara skolan att tillgå, men allt eftersom öppnar sig den intilliggande staden. Det är mer av en by, men det finns lite butiker och annat där i alla fall. När man är utanför skolan tar polisen över efter lärarna, men oavsett vem som jagar en kan man oftast bara springa ifrån dem. För att öka farten då man inte kan sno bilar finns en skateboard och diverse cyklar. Man kan göra lite tricks med dessa, men det är ytterst begränsat även om det på ett ställe finns en anläggning med ramper och annat.

På några ställen finns arkadspel. En rolig sak är ett racingspel som man ser uppifrån, vilket påminner om spel man hittade på 80-talet. Senare i spelet kommer en uppdaterad version av detta, vilken har exakt samma banor men i 3D – och det är lite koolt.

Canis Canem Edit är ett bra spel som bör falla Grand Theft Auto-spelare i smaken. Eller nästan alla. För det är inte lika våldsamt och det är väl del av charmen. Här blir det lite mer kontrollerat i och med att man har lärare med flera som övervakar. I det stora hela är det ett bra spel, men stagnerar lite i och med begränsningarna som skolan medför.