7

Call of Duty 3

Återigen är det dags att hoppa in i andra världkriget och se till att historien inte förändras.

Call of Duty 3 har vi testat till Xbox 360 och Lupus är lite av en specialist på spelet, så därför börjar jag med att referera till hans recension om själva spelet i jämförelse med tidigare upplagor. I den här betydligt kortare recensionen kommer främst Wii-kontrollen att synas i sömmarna. [Läs Xbox 360 recensionen här]

Till att börja med är Call of Duty 3 ett av de riktiga spelen som kommer under Nintendo Wii-lanseringen. Många av de andra titlarna är baserade på att uteslutande nyttja den nya kontrollen och hamnar inom genren minispel. Här är det tvärt om, de har anpassat kontrollen efter spelet. Ett mycket bättre upplägg ärligt talat.

Call of Duty är som de flesta känner till ett förstapersonsspel som utspelar sig i andra världskrigsmiljö. Spelaren använder sig av Wii-kontrollen och styrenheten som ansluts, vilken går under namnet Nunchuck, för att kontrollera sin karaktär. Man går framåt och bakåt med nunchucken, var man tittar styr man med Wii-kontrollen. Känsligheten är hög och om man sänker armen eller råkar luta åt något håll då åker siktet iväg.

Kontrollen känns initialt svår. Bara att sikta rätt på övningsbanan är svårt att bemästra. När spelet kommer igång på riktigt kommer man – givetvis – mer och mer överens med kontrollen. Den känns lätt, snabb och nyskapande. Jag är dock inte helt och hållet positiv, vilket det kanske låter som i meningen innan. Den är alla de där sakerna, men jag blir snabbt mättad – och åksjuk. Jag har vid tillfälle utvecklat åksjuka vid spelande, oftast har det varit på typ Super Nintendo-spel där skärmuppdateringen kanske inte varit den bästa. Och nu var det länge sedan sist, men jag blev i alla fall tvungen att vila mig lite efter att ha spelat i runt en halvtimme.

Problemet med kontrollen är att det inte finns något viloläge. När jag spelar COD3 på Xbox 360 kan man alltid lugna ner sig och se över vad som finns framför. En liten skön taktiskstund, eller bara fegt gömma sig när de dumma fienden skjuter på en. Den här lilla pausen går inte att få i Wii-versionen, då åker siktet iväg och sedan får man börja lokalisera sig åt vilket håll man ska och så vidare. Just det här gör att man måste sitta på helspänn hela tiden och minsta lilla avvikande rörelse ställer till det för en.

Kontrollen är verkligen den stora skillnaden, bortsett från att grafiken inte håller samma klass som i Xbox 360-versionen. Det kan man dock ha överseende med då grafiken är bra nog så att säga. Kontrollen är dock inte så bra att jag väljer den versionen över Xbox 360, eller så är det för att jag är en bakåtsträvare? Nu låter jag nästan som pc-nissarna och deras klagan på att man inte kan spela förstapersonsspel med en joypad. Det ska bli kul att höra vad de har att säga i fallet för övrigt.

Call of Duty 3 är ett bra spel till Nintendo Wii och en av de bästa lanseringstitlarna. Var bara noga med att vila lite, för det är ansträngande att kriga på Wii.