7.5

Blinx 2

Katterna är tillbaka med vässade klor.

Katten Blinx är tillbaka. Eller, nja. Han är tillbaka i mellansekvenser på några få ställen, han har lämnat över till sina kattkollegor i Blinx 2. Här får katterna, som går under namnet Time Sweepers, uppdraget att samla upp delarna av en sprucken tidskristall innan bovarna Tom Tom Gang lägger vantarna på dem.
Alla katterna, totalt fyra stycken, som ingår i Time Sweepers-gruppen är utrustade med en elgitarrsliknande dammsugare. Med denna kan de suga upp skräp, bomber och andra saker som de sedan kan skjuta ut ur dammsugaren. Ett hushållsvapen alltså. Till sin hjälp har även katterna möjligheten att kontrollera tiden, det genom att använda olika kristaller. De kan pausera världen, så att allt står stilla och de kan sedan röra sig fritt. Det är ypperligt när man blir beskjuten och kan gå ifrån kulorna för att sedan placera sig bakom skytten. Väldigt effektivt. Man kan även sakta ner tiden och då ser det ut ungefär som i filmen Matrix när de slåss och undviker slag. Råkar man misslyckas och biter i gräset har katten inte nio liv, men i alla fall några att tillgå. Råkar man bita i gräset spolas tiden tillbaka, precis som när man spelar en film baklänges, och sedan är det bara att göra ett smartare drag på platsen där allt gick fel. Hela tidskontrollerandet är riktigt smart och jag tycker det är en mycket kool ingrediens.
Nu får man inte bara kontrollera katterna, utan även Tom Toms. I de uppdragen, som kommer en bit in i spelet, får man utöva stealth – det vill säga smyga – för att undvika bli upptäckt av Time Sweepers-katterna.
Blinx 2 är ett betydligt bättre spel än sin föregångare men kan inte konkurrera med de bästa i genren. Det är dock så pass underhållande att det helt klart är värt att lägga ut pengarna på och ärligt talat, har man en Xbox är plattformsgenren inte överhopad av spel och valen är få.