6.5

The Urbz: Sims in the City

The Sims flyttar till storstan och blir hobbyhäftiga.

The Sims skapades av en person som man ganska klart ser inte är en klubbhängande dokusåpalirare, vilket förmodligen var ett av elementen att Sims var så vanligt. Inga utsvävningar och nästan 50-tals reklamklämkäckt. Konceptet, trots att det inte finns någon mening med det, fungerade utmärkt och blev snabbt det bäst säljande pc-spelet genom tiderna. Nu gör Electronic Arts som de brukar, de mjölkar kossan till sista droppen. Nu tror jag i och för sig inte att The Urbz är sista droppen, utan bara ett sidoprojekt.
I The Urbz, som bara genom att stava med ett z blir lite sådär häftigt, är en förlängning på Sims-konceptet. Här intar spelaren rollen i en Simskaraktär som flyttat in i storstan, där segregering finns och attityd är nyckeln till en celeber status. Man väljer själv vilken typ av personlighet som ens Simmare ska ha, kanske blir det en värsting eller en bror duktig. Kanske misslyckas man med båda och får fram en rätt färglös karaktär i neonljusen.
Staden som aldrig sover brukar man säga om New York och det finns väl vissa likheter med staden i Urbz. Det händer alltid något på något ställe och det gäller att skapa en karaktär som på ett eller annat sätt får respekt. Hela konceptet är skruvat och det känns lite som att titta på en dålig tv-serie där ett gäng nördar läst en guide över hur man ska vara kool som de utan vetskap fått från sportfånarna, vilka i nästa sekvens kommer att skratta åt deras bedrifter. Saker som när de hälsar med primitiva yo-skrik eller går till de fåniga klubbarna för att dansa, men inte kommer in för de har fel kläder och så vidare. Det känns som den som ligger bakom spelet har sett på alla collegefilmer i världen, dokusåpor, läst modetidningar och försökt blanda attityden samman med The Sims. Jag är inte världens största fan av Sims, men i jämförelse med The Urbz är det ett riktigt bra spel. Urbz känns mest konstlat och obekvämt.
Grafiken är, i all sin neonglans, relativt snygg. Det är lätt att kontrollera sin karaktär, speciellt om man spelat Sims tidigare. Musiken, där för jag väl tippa hatten då de har sett till att gruppen Black Eyed Peas ställer upp med några låtar. I vissa av dem sjunger de på Sims, vilket i princip låter som någon som mumlar och det kan väl inte kallas som bra musik men det är i alla fall proffsmusiker som mumlar. Det är väl alltid något.
Älskar du The Sims, verkligen äääääälskar det. Då kanske The Urbz är något som du kommer att uppskatta, men för de allra flesta är det bara ett mediokert spel som lever på släktskapet med The Sims.