8

Blackhole

Året är 2121. En rad svarta hål hotar jordens existens och en grupp astronauter har fått i uppdrag att neutralisera dem. Besättningen på rymdskeppet tillsammans med dess Artificiella Intelligens representerar mänsklighetens spjutspetskompetens. När humöret tryter hos experterna finns där också spelets protagonist, kaffekillen, vars uppgift är precis vad du tror att det är.

Spelet tar vid när en olycka sker och kaffekillen vaknar upp på en märklig plats med rymdskeppet havererat bredvid sig. Med AI:n nedladdad på en PDA bär det av in i denna mystiska plats för att leta efter den försvunna besättningen och samla material för att laga skeppet.

Blackhole är ett tvådimensionellt plattformsspel indelat i massvis av små banor som är ihopkopplade av olika hubbar. Eftersom spelaren är fast i vad som verkar vara ett svart hål är gravitationen väldigt flexibel och medgörlig. Banorna vänds och vrids på för att nå så kallade selfburns, materialet som behövs för att låsa upp nya banor. Nya hinder och möjligheter presenteras långsamt och ibland bryts pusselreglerna helt i förmån för en hektisk jakt.

Svårighetsgraden sätts helt av spelaren själv. Antingen samlar man på sig så få selfburns som möjligt för att komma vidare, eller så ger man sig an alltihop och kan därav länge vara fast på banor. Det finns också ett inbyggt tidtagarsystem med lättöverskådliga topplistor tagna online. För den som inte tycker att det är svårt nog att samla ihop alla selfburns på en bana utan även måste göra det snabbare än alla andra.

För att vara ett plattformsspel innehåller Blackhole väldigt mycket dialog, det allra mesta från AI:n som tycker till om allt mellan himmel och jord. Det sätter en säregen prägel på spelet, då alla karaktärer (kaffekillen exkluderad) får mycket tid att utvecklas.

Hoppen är aningen för snabba att riktigt kunna ha kontroll över och vissa manövrar kräver sådan blixtsnabb reaktionstid att det oftast känns som tur när man lyckas. Trots detta är Blackhole: Complete Edition ett underhållande spel med flera lockande utmaningar. Det är fyllt till bredden av banor då det innefattar all tidigare DLC från PC-versionen.