7.5

Ape Escape 2

De trimmade aporna är tillbaka igen och det gäller att fånga dem innan de tar över.

Sonys Mario-utmanare är tillbaka och förväntningarna är förhållandevis höga. På både gott och ont har Sony gjort precis som Nintendo gjorde med Super Mario Sunshine, det vill säga en uppföljare som följer tätt i sin lyckade föregångares fotspår. Ape Escape 2 är väldigt likt det första Ape Escape-spelet men självklart med en ansiktslyftning då första spelet kom till Playstation. Storyn i Ape Escape 2 är väldigt japansk och därmed väldigt konstig i mina ögon. Det handlar i korta drag om att en massa apor har rymt och fått på sig hjälmar som gör dem smartare och elakare – och nu måste dessa fångas in.

Spelaren börjar med endast en hov och en klubba för att fånga aporna, men får senare i spelet tillgång till en hel drös olika apfångartillbehör. Man får till exempel en mycket användbar radar för att se var aporna befinner sig, en radiostyrd bil som kan slå omkull apor, en propeller för att hoppa extra högt och sväva sakta ner från höjder med, en artificiell banan för att locka apor och en rockring för att springa extra snabbt med mera. Alla 300 apor i spelet har olika namn, utseenden och personligheter och kräver olika mängd list för att lyckas fånga. Det känns nästan som om varje enskild apa utmanar ens intelligens och fingerfärdighet, så det blir enormt beroendeframkallande att motbevisa de små hattbärande primaterna.

Grafiken i spelet är nog dess största svaghet. Den är inte särkilt imponerande om man jämför med andra spel i genren just nu som till exempel Ratchet and Clank, men den får jobbet gjort med ren och tydliga texturer och en smidig bilduppdatering så man behöver aldrig störa sig på den. Ljudet och musiken i spelet är inte heller något du kommer hoppa i taket av direkt, men det får jobbet gjort precis som grafiken. Kontrollen däremot, här lyser spelet nästan starkast. Man kontrollerar spelet på samma sätt som i det första Ape Escape och känns lika fräscht idag som det gjorde då eftersom inget annat spel styrs på riktigt samma sätt. Man styr sin karaktär med den vänstra analoga spaken, styr åt vilket håll man vill att han ska slå åt med den högra spaken, hoppar med R samt L och byta vapen gör man med de vanliga knapparna. Det kanske inte låter så konstigt då det är en ganska liten skillnad från det ordinära kontrollupplägget, men det får spelaren att känna sig i full kontroll i stressiga situationer då detta krävs. Ape Escape 2 har en hel del banor och bossar att bemästra, men ännu fler kluriga apor att överlista. Banorna i spelet finns verkligen i alla former och färger som man brukar säga. De sträcker sig till nästan alla av världens hörn och kanter så som Venedig, Spanien, Las Vegas, Egypten, Transylvanien och Nord Polen med mera. Det finns även en del banor och apor som inspirerats från olika filmer och serier så som piratapor, vetenskapsapor, vampyrapor, robotapor, tomteapor, med flera. Ape Escape 2 har även en hel del minispel som du kan vinna och dessa är mycket bättre än minispelen du hittar i de flesta andra spel. Dessa minispel är så pass välgjorda att de säkert skulle kunna klassas som egna spel för några år sedan. Här finns det ett litet fotbollsspel, ett dansspel, och ett spel där man ska klättra upp för lianer och samla bananer.

Ape Escape 2 är inget banbrytande eller enastående, men det är ett mycket underhållande spel som passar alla åldrar och kön. Om du gillade det första Ape Escape eller bara älskar plattformsspelsgenren i största allmänhet – då kommer du inte bli besviken på Ape Escape 2.