6.5

ATV Quad Power Racing 2

Text: Silverman

Fyrhjuliga motorcyklar borde väl kallas taniga bilar – eller? Här får man i alla fall köra sådana som om man hade eld i baken, annars kommer man inte vidare i spelet.

ATV-racing är inte särskilt stort i Sverige så för er som inte är insatta i sporten kan jag förtälja att det handlar om fordon liknande motorcyklar men med tre eller fyra hjul försedda med stora studsiga däck som inbjuder till åkning i tuff terräng. Det finns liknande spel till PS2, till exempel ATV Offroad Fury, men genren har aldrig blivit särskilt stor i Sverige – varken som spel eller i verkligheten.

Detta kommer inte heller ändras i och med releasen av ATV Quad Power Racing 2 – ett spel som följer racingformulan och är underhållande för stunden utan att lämna några djupa spår. Spelet är uppbyggt på precis samma sätt som hundratals andra spel i racinggenren – vinn lopp, lås upp nya banor, fordon och förare. Inget nytt under solen precis. Spelet innehåller 15 banor, vilket egentligen är en sanning med modifikation, då banorna utspelar sig i fem olika miljöer och övriga banor enbart är variationer av dessa. En överraskning är däremot de extrabanor man bjuds på, där man har möjlighet att sätta spelets fysik på prov, till exempel genom att komma över trådsmala broar och sidolutande ramper.

För spelets främsta förtjänst är faktiskt fysiken. Det handlar mycket om att landa rätt efter gupp för att inte förlora fart och ATV:n studsar fram på ett behagligt och realistiskt sätt. Bandesigen underlättar också genom varierade miljöer och branta backar. Som sig bör i ett dylikt spel finns också möjligheten att utföra diverse tricks och combos genom att innan ett hopp hålla in en ”preload”-knapp – ungefär som i SSX – för att nå högre höjder och kunna utföra fler tricks, vilket i sin tur ökar på ens turbo. Tricken behövs i ett sådant här spel, som annars lätt fallit på dålig variation, och tricksystemet fungerar bra, om än en aning oprecist.

Grafiken är hyfsat snygg, med fina miljöer och obligatoriska lens flare-effekter, men börjar ganska ofta hacka när det är mycket som händer samtidigt på skärmen. Dessutom fastnade jag ett antal gånger i omgivningarna, vilket tyder på slarvig testning av spelet innan release. Musiken består av tamt rockskval och man slänger sig snabbt på fjärrkontrollen, stänger av ljudet och drar på en egen platta istället.

Sammanfattningsvis: ATV Quad Power Racing 2 är en kul bagatell som ger bra underhållning för stunden men som inte riktigt känns värt det pris vi stackars konsumenter pungar ut med för spel idag. Att det dessutom innehåller rena slarvfel är dessutom en anledning att vänta med inköp tills spelet nått reabackarna.