CES 2020
Mer spelrelaterat än någonsin, men det är långt ifrån en spelmässa.
Las Vegas Convention Center
Många frågar hur CES är, för det låter ju som en enormt spännande mässa med elektronik för konsumenter. Allt sånt vi ser fram emot och inte ens visste att vi ville ha på en och samma plats. Redan där spårar det ut lite, för det är inte på en och samma plats. Det är tre jättestora mässhallar som ingår i Las Vegas Convention Center och det håller som bäst på att byggas en till. Men det är inte hela mässan, utan en annan stor del äger rum på Sands Convention Center cirka en kilometer längre bort. Samtidigt visas det produkter på officiella ställen så som Westgate, Venetian och Aria – bland annat. De är de officiella ställena där man kan hyra ett rum och visa upp sina prylar. Sedan har vi alla inofficiella ställen där det visas saker, så som Asus som visar upp sina nyheter på Planet Hollywood eller Acer som visade sina på Sahara.
För mycket och för stort
Att det är så här utspritt gör att det blir lite övermäktigt att hinna se allt. Ofta pratar man med någon som undrar om man sett den här koola prylen och ofta är svaret nej. Det är så lätt att missa saker. Bara startup-området Eureka Park har nog tusentals utställare och det är nästan omöjligt att se allt. Plus att det är så fruktansvärt mycket onödigt skräp som finns där. Saker man inte behöver, som fyller en funktion som redan fylls men på annat sätt. Allt som allt kan man summera att om man inte vet var man ska kommer man inte att kunna ta till sig mässan. Att se 100 procent av dem är nog stört omöjligt.
Hårdvara
Det finns inga spel på CES, utan det är hårdvara som gäller. Vi har sett skärmar som känns som måste, men från så många olika ställen att det sedan blir svårt att välja. Det kommer mindre och mer avancerade laptops och dessa vill vi ha alla av också. Den laptopen som föll mest i smaken är inte en gamingdator, utan Dells nya XPS 13 som är supertunn och väger nästan ingenting. Klarar 19 timmar, vilket säkert är mer 12-14 timmar i verkligheten. Men i alla fall.
Hörlurar finns det massor av och Audio Technica är ett nytillskott på spelscenen. De har likt många andra klassiska märken listat ut att det finns ett stort kundsegment bland spelare och nu satsar de på att nyttja sin kunskap om bra ljud och mikrofoner för att charma spelarna. En sak har de, lika alla andra liknande företag, missat: Gamers vill att det ska blinka. Deras produkter gör inte det. Creative är lite tillbaka också. De har länge varit ledande, men har spårat ur lite eller om de har tappat mot konkurrenterna. Nu har de sköna lurar som känns bra, ljudet har de alltid varit duktiga på.
Möss regnar det av och ett märke som återkommit är svenska Mionix. De var riktigt heta för en massa år sedan, men fick sedan ny ledning som tänkte om och de körde i diket totalt. Nu är nya ledningen borta, den gamla är tillbaka och de förefaller ha backat upp ur diket och är tillbaka med produkter för spelare. Vi önskar dem lycka till och ser fram emot kommande produkter. För mobilgamers, om man nu ska kalla dem gamers…, har svenska Defunc släppt en inear blåtandslur som har fokus på dem som spelar typ Fortnite och andra liknande spel. Det vill säga fokus är inte Candy Crusharna eller de som spelar Wordfeud.
Något man inte såg så mycket av var VR. Kan vara att det har gjort sitt som sensation och nu är det bara de inbitna som fortsätter att spela med mera i den virtuella verkligheten. Trender kommer och går som alla vet, men konsoler består. Inget nytt visades om nästa generations konsoler. Bara Sony som visade upp nya PS5-loggan. Den var ganska precis som vi alla förväntade oss.
Tillbaka i verkligheten. Det vill säga hemma i Sverige med jetlag. Nu hoppas vi på en tunn nyhetsvecka och att vi får lägga vantarna på något kul spel nästa vecka när vi återhämtat oss.