Pain var det mest sålda spelet då det släpptes till Playstation Store i Mars förra året. Då innehöll spelet inget online-läge, bara en bana och två karaktärer. Nu släpps ett mer komplett Pain på skiva för er som missade spelet tidigare.
Pain spelas fortfarande på samma sätt, det gäller att skjuta iväg ens spelare och ställa till med så mycket förstörelse och skada som möjligt. Till sin hjälp har man en katapult som går att vrida och vända på. Till en början ger spelet ett intryck av att ha massor av olika spellägen att bjuda på. Men ganska snart inser man att spelet ändå alltid handlar om att, just det, skjuta iväg en person med katapult och förstöra saker. Minst sagt monotont och repetetivt.
Efter att ha spelat spelet ensam och tröttnat på det efter någon timme tänker jag att Pain ändå borde avnjutas tillsammans med andra. Tyvärr är så inte fallet, dom flesta sätten att spela multiplayer är att skjuta med sin katapult var och en för sig och sen jämföra poängen efteråt. Bowlingen i multiplayer är det absolut roligaste i hela spelet, den är faktiskt riktigt rolig.
Bilderna av Pain ger det intrycket av att vara ett fartfyllt, lättillgängligt partyspel. Konstigt nog stämmer inte någon av orden in på Pain. Det är istället ganska tråkigt, halvsvårt och kortvarigt.
Personligen tror jag att Pain utvecklades åt tolvåriga pojkar som tycker att hela katapultgrejen är jättecrazy och gärna tar varje chans dom får att titta under kjolen på dom olika smaklösa brudarna som finns tillgängliga.
Pain Compilation kostar ungefär hälften av vad ett fullprisspel kostar, det är nästan värt pengarna. Spelet har sina stunder, men dom är inte många.