MAG Interactive förvärvar FEO Media
Mobilspelsutvecklaren bakom ordspelet Ruzzle stärker sin position inom frågesportsgenren genom förvärvet av bolaget bakom Quizkampen.
Förvärvet kommer att stärka MAG Interactives position inom frågesport, vid sidan av sin nuvarande globalt ledande position inom ordspel med populära spel som Ruzzle, Wordbrain och Wordalot. Förvärvet är MAG Interactive tredje, efter förvärvat av spelet WordBrain 2014 och Delinquent Interactive 2015.
“Precis som många andra har jag ägnat många timmar och dagar åt att spela Quizkampen de senaste åren. Det känns fantastiskt kul att under samma tak ha två klassiker inom sociala mobilspel som Ruzzle och Quizkampen, och vi ser självklart stora fördelar av att de nu finns inom samma familj. Tillsammans med andra framgångsrika spel i vår portfölj, som till exempel WordBrain och Wordalot, får vi en ledande position inom både ordspel och frågesport på en global marknad och vi når varje månad en publik på över 10 miljoner spelare. MAG Interactive har ambitiösa planer för framtiden och vi ser det här som ett väldigt spännande steg på vår resa framåt,” säger Daniel Hasselberg, VD för MAG Interactive.
FEO Media grundades år 2012 och har huvudkontor i Stockholm. Bolaget utvecklar spel inom segmentet casual gaming för mobila plattformar och kombinerar en kul och engagerande användarupplevelse med högkvalitativt lokalt innehåll. År 2017 nådde FEO Media över 100 miljoner nedladdningar över hela sin spelportfölj som bland annat innehåller Quizkampen och Pixduel.
“Quizkampen och dess publik ligger oss självklart varmt om hjärtat efter alla år av utveckling från ett svenskt spelfenomen till stort genomslag på många europeiska marknader, idag finns till och med en egen tv-show i Tyskland. När vi grundare bestämt oss för att gå vidare med nya utmaningar i livet känns det viktigt att hitta ett bra hem för Quizkampen och den stora bas av spelare som älskar att spela det. Vi har alltid respekterat och inspirerats av MAG och gillar deras spel och delar även sättet de ser på både spelutveckling och sin publik. Det känns därför som en perfekt match och ett bra nytt hem för Quizkampen. Vi är väldigt glada och stolta över det vi åstadkommit men nu är dags att lämna över stafettpinnen till MAG”, säger Robert Willstedt medgrundare av FEO Media.