Text: Millenia
Alla har antagligen någon gång sett den tecknade serien Flintstones på tv. Finurliga uppfinningar, samt dinosaurier med mängder av annorlunda användningsområden, var saker som fick mig i mina yngre dagar att gilla denna serie. Nu undrar jag varför Swing Entertainment måste skända minnena av familjen flinta genom att släppa ett riktigt genomruttet spel?
I den rekordtunna instruktionsboken på blott 12 sidor finner vi den oengagerade handlingen som känns helt onödig och utan själ. Freds trogne vapendragare Barney har blivit kidnappad av den genom onda doktorn Sinister som dessutom har planer på att ställa till trubbel för hela Bedrock, självklart så tar Fred upp jakten på denna dumma doktor för att allt ska återgå till det normala. Så här i efterhand kan man tycka att detta var ett synnerligen dumt beslut av allas våran Fred, för hade han inte tagit upp jakten så hade Gameboy Advance-hyllan varit ett skitspel fattigare.
En rasande stor anledning till min avsky för detta spel är dess sparfunktion, eller rättare sagt, avsaknaden av en sådan. Det går nämligen inte att spara, inte på kassetten och inte ens via ett förhatligt lösenord. Det går inte att spara, punkt slut. I slutet av 80-talet var detta en vanlig företeelse, väldigt många spel till Nintendo 8-bitar och första Gameboy saknar den funktionen. I dag gör i princip inga spel alls det, att spara på kassetten, minneskortet eller via lösenord som vissa snåla utgivare väljer att göra (läs: Activision) är en självklarhet. Tydligen har Swing missat detta faktum. Gameboy Advance är en bärbar konsol och sitter du till exempel på en busshållplats i väntan på en försenad buss är The Flintstone: Big trouble in bedrock inget spel som bör plockas fram, det finns ingen som helst möjlighet att du hinner klara det under den tid du väntar på kollektivtrafiken, du kanske hinner de två första banorna men till vilken nytta? Din kamp är onödig eftersom allt ändå försvinner när konsolen stängs av. Vill du prompt klara spelet måste du sätta dig hemma utan tider som behöver passas och streckspela, du bör även gilla att plåga dig själv eftersom den tid du sitter framför skärmen kommer att vara en fasansfull sådan med tanke på spelets skrämmande låga underhållningsgrad. Min teori kring den uteblivna sparfunktionen är att gossarna på Swing insåg vilket dåligt spel de hade skapat och för sin egen hälsas såg de till att så få som möjligt når sluttexterna där namnen på spelarens plågoandar presenteras.
På den långa listan över spelets minussidor finner vi även den fula och tomma grafiken som endast håller Gameboy Color-klass. Bakgrunderna är tomma och banorna fula. Vi vet att det går att göra snygga plattformsspel på Gameboy Advance, titta bara på Pinobee och Spider Man. Inte heller spelkontrollen är bra, vår tidigare vän Fred Flinta rör sig lika smidigt som en gravid elefant och missar ofta hopp hit och dit.
Gör dig själv en tjänst, köp inte The Flintstone: Big Trouble in Bedrock, snegla inte ens på spelet när du ser det där i hyllan och spela framförallt inte det om du råkar ha en vän som gjort det ödesdigra misstaget att inköpa detta spel.
Låt namnet Flintstone vara förknippat med en underhållande tecknadserie istället för ett uselt spel som endast duger till brasved. Usch för The Flintstone: Big Trouble in Bedrock, usch.