5

Gradius Advance

Text: SuperIke

Graduis har vi tidigare sett på åtskilliga konsoler, bland några få märks 8-bitars Nintendo, Super Nintendo, Gameboy och på senare tid även Playstation 2. Till denna digra lista kan vi nu också skriva Gameboy Advance. En kort presentation på några av föregångarna presenteras också i introt till Gradius Galaxies.

Även om Gradius är en välkänd spelserie så är just det här äventyret ett nytt med nya miljöer och fiender till skillnad från till exempel Phalanx som också är aktuellt till Gameboy Advance just nu. Faktum är att dessa båda spel är ganska lika varandra på många sätt. Man ser spelet från sidan då man styr ett rymdskepp och försöker undvika eller ha ihjäl en massa fiender som hela tiden kommer i allt intensivare horder.

Gradius har ett mycket populärt uppgraderingssystem som går ut på att man hittar paket efter nedskjutna fiender och köper sina uppgraderingar för dessa paket. De bästa uppgraderingarna är självklart de som kostar mest vilket gör att hela detta moment blir ett strategiskt beslut i och med om man ska handla det man har råd med för stunden för att klara livhanken eller om man kan vänta till man har råd med nästa typ av uppgradering.

Gradius är sorgligt nog inte en fröjd för ögat utan är till och med riktigt fult tycker jag. Inte långt ifrån att spelet hade gått att göra på Gameboy Color istället. Dessutom så är spelkontrollen helt fantastiskt seg så det känns som att flyga sitt rymdskepp genom sirap. Man kan visserligen få uppgraderingar i form av snabbare styrning men problemet med Gradius uppgraderingssystem är att när man dör, och det gör man av en enda liten välplacerad kula, så blir man av med alla uppgraderingar man samlat på sig.

Man har möjlighet att påverka spelet genom att ge sin farkost den karaktär man fördrar att spela med. De saker man påverkar har till exempel att göra med hur man vill att skeppets sköld ska fungera och vilken typ av skott som kommer som uppgraderingar. Precis som Phalanx saknar även Gradius möjlighet att koppla ihop flera Gameboy Advance vilket är synd eftersom detta moment ofta är det roligaste i ett spel av den här typen.

Sammanfattningsvis. Det här spelet är långt ifrån så hett att det skulle vara värt att lägga surt förvärvade pengar på om man inte är helt galen i Shoot’em ups. Kan det vara så att Shoot’em ups helt enkelt inte håller måttet längre. Jag har blivit besviken på både Gradius och Phalanx nu men har inte gett upp hoppet ännu. Hoppas att någon utvecklare kan visa för mig att d