Visste du att...

Vi besöker elbilsmässan i Stockholm

Elbilsmässa i Friends Arena

Ecar Expo har nu fått några år på nacken och platsen för de som funderar på att köpa en elbil.

Ecar Expo
Det var inte sådär överdrivet länge sedan som elbilar var lite exotiska och ovanliga inslag i vardagen. Nu finns de överallt och det finns massor av märken – det ena mer underligt än det andra när det gäller namnen.

Friends Arena som är basen för elbilsmässan i Stockholm har ungefär samma yta år efter år och man kanske hade kunnat tro att den skulle expandera, men det förefaller vara lite stafettpinne på utställarna. Någon stannar hemma och någon ny kommer.

Trendspaning
Den genomgående trenden är att om man jobbar med bilar måste man ha en täckväst. Det gör att alla utställarna ser ut som stockholmare i fjällen och man kan fundera på hur bilarna ska nå utanför företagsleasing och till de mest vanliga av brukare.

Bilen för alla
Den kommande Golfen, eller Id2all, från VW ska kosta 25 000 Euro, så mot 300 000 svenska, plus utrustning, så är det väl inte en bil för alla trots allt. Men kanske har Elon sänkt priset så mycket på Tesla att den blir billigare när den når oss under 2025. Den ser rätt bra ut, lite – eller exakt, som en aningen högre Golf.

Ingen bakruta
Polestar förefaller ha det lite tungt just nu, men de har fina bilar på gång. Deras SUV, Polestar 3, är riktigt tjusig och inget man behöver skämmas för att ha på uppfarten. Dyr tyvärr. Deras nästa bil, det vill säga fyran som saknar bakruta – den är rätt snygg den också. Men alltså, en kamera i stället för bakruta. Kanske är det framtiden, men som norrbottning var jag tvungen att fråga hur den ska funka på vintern när det snörar och allt fryser. Förklaringen jag fick var att snön kommer uppifrån och glider av kameran. Men hur gör man när det kommer ett snötäcke som ligger som en filt över bilen och det fryser fast? Det glider tydligen av och det är ingen skillnad från att man har snö på en bakruta på en bil utan torkarblad. Men de får man ju skrapa med en isskrapa och det kan sitta förjäkla hårt – ska man skrapa kameran då eller? Det är ju en liten bit att skrapa var svaret. Nu kanske jag snöade in – hoho – på det här. Men jag fattar inte hur det ska funka såvida det inte finns någon uppvärmning på kameran och det fanns det inte. Polestar 4 är kanske inte en bil för annat än Kalifornien? Framtiden för utvisa.

Tesla redo för STCC.

Annars
Mässan är som sagt ungefär lika stor som förra året. Bilar varvas med laddare och andra saker som kan räknas in som tillbehör och tjänster. För att vara helt ärlig är mässan rätt tråkig när det gäller underhållningsvärde då utställarna är väldigt homogena och ingen sticker ut på något sätt. Mässan är snarare ett bra ställe för de som är spekulanter på en bil eller vill se och jämföra.

Är du en bilspeklant eller bara vill se en massa bilar som går på batteri, då ska du inte missa mässan. Samma gäller om du vill se många i väst för övrigt.