Visste du att...

Vi besöker Comic-Con Stockholm 2023

Comic-Con Stockholm 2023

Mässan har växt och har nu flyttat från Kista till Älvsjö.

Mer av allt
Mässan har som sagt fått ny adress och i Älvsjö har de en större yta att husera på. Det är samma upplägg som det varit varje år, men det är mer av allt skulle man kunna säga.

De största varumärkena finns direkt innanför dörrarna och det är där som montrarna ser lite mer mässaktiga ut, medan när man kommer lite längre in ser det mer ut som en loppmarknad. När man kommer in ser man först och främst Nintendo som har en stor monter, vilken har full rulle och vad annat kan man ha om man har Mario att bjuda på.

Snett mittemot Nintendo fanns montern som undertecknad trodde mest på nästan, då jag i förhand hört att det skulle finnas en jäkligt stor Payday 3-monter på plats. Montern var sned och utrymmet gjorde att den var skapad som en triangel där halva ytan var tom från innehåll i princip. När det inte stod folk där blev känslan av att montern var just tom. Däremot var det kö för att spela Payday, vilket man gjorde bakom en vägg. Om det har att göra med att spelet är från 18-år eller om de bara ville ha en kö lämnar vi osagt. Föregående mässor har inga spel stängts inne på grund av åldersgräns, vilket till exempel är fallet på Gamescom i Tyskland. Är det från 18 år får det inte vara visuellt utifrån, utan det måste stängas in.

Banan melon…
Hooja-spelet som vi skrev om igår var på plats. Där spelade de Hooja i högtalarna, vilket hade varit konstigt annars, och så återfanns några snöskotrar. Allt för att passa in i Hoojas varumärkesprofil. Vi har inte testat spelet, men det ser charmigt ut.

Funko hade en stor monter som var lite mer som en butik och det är väl ganska självklart. Många är de som passar på att stärka varumärket och kränga prylar. Det är mycket krimskrams riktat mot målgruppen, även det rätt självklart. Sedan dyker det upp lite saker som man kan fundera över, Polen har en monter till exempel.

Streaming
Underhållning så som streamingtjänster passade på att visa upp vad som komma skall. Teenage Mutant Ninja Turtles fanns där i egen hög person för bilder, Willy Wonka och andra aktuella underhållningsinslag. Pluto TV, som har ett högst underligt gränssnitt så har jag fått det sagt, hade en monter.

Det märks att spelbranschen inte riktigt nappat på mässan. Det är som sagt några på plats, men det hade kunnat vara så mycket mer. Bara sett till svenska spel som är aktuella så saknas det ett gäng. Men det är dyrt att ha en monter, det är inte bara själva monterplatsen som kostar, utan att få den att se snygg ut. Så vi förstår att många nog väljer bort att synas mer än digitalt.

Längre in i mässan blir det mer och mer loppmarknad på gott och ont. Det är bra att det blir fler utställare och högre variation, men så är det några som inte har några som stannar till i montern och det gör att det blir en trist mässa för dem, men det gör också att mässan ser trist ut när man ser dessa sorgsna ytor.

Energidryck
Konstigt nog saknas all typ av energidryck. Det brukar vara ett av de vanligaste inslagen på spelrelaterade mässor och även på tidigare Comic-Cons i Stockholm. Nu fanns inte ett enda varumärke på plats vad vi såg. Inte för att de brukar tillföra så mycket mer än en gratis läsk, men ändå en reflektion.

Träffa kändisar och tubfavoriter
Många kommer till mässan för en sak primärt; träffa någon av de kändisar som kommer dit för att erbjuda en ”meet and greet”. Det kostar en slant för de filmstjärnor med mera som är där, men det är många som tycker det är värt upplevelsen. Inslagen av Youtubers och andra mindre kända kändisar är gratis och intresset är stort för speciellt den yngre publiken om man ser till köerna. Kan vara så att barnen är ursäkt för föräldrarna, men vi tvivlar på det.

Allt som allt är Comic-Con Stockholm en trevlig mässa, om än något man sett på en timme om inte något särskilt intresse föreligger. Besökarna är en brokig skara som även de kan vara underhållning i sig. Många har rätt avancerade cosplay-kostymer och det finns många bra tillfället för ett fotografi eller två.

T-shirts för den moderne mannen. Eller kvinnan?