Visste du att...

Snabbladdare fungerar inte på flygplan

Snabbladdare är snabba men inte alltid bra

Mobiltillverkarna har ofta snabb laddning som säljargument, ju snabbare desto bättre. Även om de allra flesta laddar över natten.

15 minuter är bättre än 20
Det är lite fånigt kan man tycka, att någon minut hit eller dit ska vara något att skryta med. Med dagens batterier håller även 20 procents laddning rätt länge, så får man 60, 70 eller 80 procent på x antal minuter gör lite skillnad för de flesta. Men slutsatsen är att det är bra att ladda snabbt – till det inte är det.

Om man är ute och flyger finns oftast ett vanligt el- och USB-A-uttag. Och de som har nyare datorer vet att flygplanen inte laddar över 15 volt eller 5 Ampere. Det gör att i princip ingen dator av nyare går att ladda under färden. Så tipset till dig som ska flyga långt är att stänga av alla appar, dra ner ljuset på skärmen och ställ datorn i flygplansläge samt lyssna trådat om du har rörlig underhållning med dig.

Och nu till problemet med snabbladdning…
Även nyare mobiler, så som till exempel en Oneplus av senare modell, som har 65 watts laddning eller mer – de funkar inte heller att ladda på flygplan. Men lugnt, då tar man bara bort adaptern och kör utan snabbladdning. Eller vänta nu, det är ju USB-C i båda ändarna!? Så här är tipset att ta med en USB till USB-C-sladd på resan som backup.

All denna text för att säga ta med en backupsladd
Jo, men om du läste det kommer du vara glad att du gjorde det.

Vi har bara testat med SAS, dock i alla klasser, och även om vi tvivlar på att tekniken är annorlunda i och med att alla flyger med likadana plan är vi idel öra om du har en annan upplevelse.

SAS flygplan wifi