7.5

WRC II – Extreme

WRC II – Extreme är det officiella spelet på rally-vm. Allt som du sett på tv finns i spelet.

När förra WRC-spelet kom tyckte jag att det var mycket bra initialt, men desto mer jag spelade ju mer irriterad blev jag över det och snart ångrade jag mitt positiva betyg. Det är den enda betygsmissen jag har gjort hittills enligt mig själv. Det skulle inte fått en fyra, utan en trea. Nu är nästa spel här – WRC II – och samma misstag ska inte begås igen.

Som ni förstår så sitter jag med lupp för att inte upprepa mitt misstag, men relativt snabbt glömmer jag bort det då allt känns genomarbetat. Alla välkända WRC-displayer som jag sett så många gånger på tv och bra presentationer av de ställen man ska köra på. Alla de riktiga förarna, bilarna och banorna. Spelet har som sagt allt för en person som gillar verklighetens WRC – och det gör jag. Alltså, WRC II har fått en bra start inför den här recensionen.

Första banan och där går starten. Jag ändrar vy några gånger och finner att den längst ifrån bilen känns bäst, men inte riktigt 100 procent då den placerar bilen för högt upp och man ser inte så långt – jag hade föredragit att sett vad som händer längre fram än vad som händer bakom mig. Första, andra och tredje kurvan går galant. Bilden känns bra och har det där sköna greppet på vägen som jag tycker att Colin McRae Rally 3 inte har. Jag är alltså nöjd och tycker att spelet är riktigt bra, men då missar jag i en kurva och snurrar runt. Okej, det är ju inte spelets fel och jag fortsätter – för att snurra igen. Det lustigaste är att jag åkte in med nosen och bilen kastar ut baken. Hur går det till? Jag testar igen och igen och igen. Samma sak hela tiden, det spelar ingen roll i vilken vinkel jag kör in i räcket. Även om jag åker in så jag bara skrapar bilen reagerar den som om räcket och bakhjulet är magnetmotpoler. Det här gillar jag inte alls, för när man snurrar tappar man tid och blir en loser. Sedan lär jag mig också att om man i stort sett bara nuddar mot ett räcke eller annat så stannar man helt – och så är det inte i verkligheten. Dessa två saker i kombination ställer till det på bana efter bana och jag måste säga att det är nog irriterande för att ta ut spelet och kasta det i väggen. Det är alltså en negativ sak.

En annan sak som irriterar också – jo, det finns tyvärr fler – är att banmarkeringarna har olika konsistens. De röda plastremsorna som sitter mellan pinnar för att guida om var man ska köra och inte köra – de är som plast och träpinnar bör; lätta att köra igenom. Råkar plastremsan vara grön, då är den hård som en bergvägg och helt ogenomtränglig. Sedan finns det en gul också och andra banavgränsare – alla med olika densitet. Sedan, för att fortsätta markera saker jag ogillar, så hatar jag när onaturliga hinder placeras längs banorna. I Sverige till exempel ligger det stora stockar längs banan och att det skulle ligga stockar i en kurva känns totalt orealistiskt – det är som att bjuda in döden i tävlingen. Dessa kan man självklar braka rakt in i och sedan fastna på, man får backa för att komma loss och då kan man konstatera att förstaplatsen förbytts mot en 10 i all hast. Kul på hjul – ordagrant.

Dessa negativa egenskaper som spelet innehar gör att jag inte kan uppskatta det till fullo. Jag gillar upplägget och bilens körkänsla. Menyerna är aningen sparsamma och kunde ha varit mer detaljerade. Irritationsmomenten stjäl på tok för mycket uppmärksamhet och det är faktiskt de som sitter hårdast i minnesbanken. Tråkigt men sant. Det kan vara så att jag är för dålig på att spela spelet, att jag kör för mycket på ställ och att man ska – enligt mig – fegbromsa inför varje kurva. Gör man det kanske man inte hamnar utanför banan i samma utsträckning som jag gör.

Hur är det jämfört med Colin McRae Rally 3? Som ni förstår kan det inte konkurrera med det, vare sig när det gäller grafik eller genomförande. McRaes spel är både välspelande och har ett lysande upplägg som ger föraren all tänkbar information. Där jag föredrar WRC II före McRae är på den punkten hur bilen agerar på vägen. McRae 3 lyckades inte förmedla körkänslan så bra som i de tidigare spelen i serien och det tycker jag att WRC II lyckas bra med. Det känns som de tidigare McRae-spelen för att vara ärlig.

Ska man köpa WRC II? Tyvärr så är svaret att man ska köpa Colin McRae Rally 3 – det är bättre. Det gör dock inte att WRC II blir ett dåligt spel – bara att det inte är lika bra. Om programmerarna kan se över krockarna, vara konsekventa i vilken effekt som banmarkeringar med mer har gentemot bilen och putsa till displayen så kan jag tänka mig att WRC III kan ge McRae 4 en riktigt match.