8

Wii Sports Resorts

Tropiska sporter att utöva hemma framför tv-apparaten.

Wii Sports gjorde succé när Wii kom. Inte bara för att det följde med konsolen, utan för det var det perfekta spelet för att visa hur enkel kontrollen är på Nintendos konsol. Alla som provade spelet kunde med ens spela, jag fick själv stryk i bowling av min pappa som aldrig någonsin spelar spel. Han kan inte ens använda en joypad, men på Wii blev han en riktig gamer.

Nu har en slags uppföljare dykt upp, det handlar inte om Wii Sports 2, utan om Wii Sports Resort. Nintendo har samlat sporter som de associerar med en tropisk ö. Några är kanske klockrena i form av wakeboard, jetski, golf och kanot. Men så är det andra som i alla fall inte jag tänker på som tropiska sporter, till exempel pingis, bowling, fäktning och basket. Jag kan ha fel. Som tur är spelar det ingen som helst roll om det passar med spelets titel eller inte, det viktigaste är att det är kul att spela – och det är det.

När man köper spelet får man med en Wii Motion Plus, det vill säga en nyhet till kontrollen som gör dess rörelser mer exakta. Med den installerad är det bara att sätta igång att sporta.

De flesta av idrotterna är ganska lätta att komma igång med. Till exempel fäktningen är simpel, frisbee, bowling och så vidare. Det är få som kräver att man läser instruktionerna. Det gör att de är lätta att komma igång med och att alla kan spela från första stund. Kanske inte helt bra, men de klarar i alla fall av att spela. Som alla andra spel krävs övning för att bli riktigt bra, och till exempel basketen kräver lite av spelaren. Basketen handlar mest om att skjuta bollen i korgen, alltså inte att springa runt och dribbla med mera. Det finns två lägen, varav det ena är tre mot tre och där får man passa och så vidare. Att skjuta mot korgen från diverse olika håll är det roligaste och det är också det man börjar med. Här kan man skjuta som man gör på riktigt, eller så kan man självklart välja att bara sitta ner och vicka på handleden. Här kan man alltså välja på hur kul man ska ha. Att spela basket eller vara en soffpotatis. Det första är roligare i mina ögon och man får ut mer av spelet.

För att krydda spelandet lite har Nintendo lagt in uppdrag, vilket till exempel kan vara att skjuta 20 poäng i basket och ha 10 sekunder kvar på klockan. Det fungerar som morot till mer och bättre spelande. Många är dock helt galna i mina ögon och de har jag kastat in handduken på.

Mina favoritgrenar är basket, frisbee, bågskytte och bowling. Det är totalt 12 grenar och variationen är bra. Jag ska inte säga att jag sitter dagligen och spelar Wii Sports och knappast Wii Sports Resorts framöver heller. Det är i stället ett spel som tas fram ofta när folk kommer på besök eller man vill göra något lättsamt. Det gör att Nintendos spel inte hamnar i begagnathögen på spelbutikerna och framför allt att det är ett bra köp.