8.5

Boom Blox Bash Party

Ganska exakt ett år efter Boom Blox, det första spelet regisserat av Steven Spielberg, kommer uppföljaren. Hur mycket kan ett redan utmärkt spel förbättras på bara ett år?
Boom Blox Bash Party går fortfarande ut på kasta eller skjuta olika typer av bollar för att få höga torn av klossar att falla i bitar, eller dra ut klossar ur torn och inte få det att falla i bitar. Den stora lekplatsen som det här spelet faktiskt känns som är uppklädd med en övertygande fysik som ger vinglande torn den realism det behöver. För när du kastat en baseboll mot en bärande pelare på en redan instabil konstruktion och långsamt se det falla åt olika håll på ett väldigt trovärdigt sätt så känns det extremt bra. Boom Blox Bash Party kommer garanterat, precis som sin föregångare, kittla din leknerv.

När man spelar själv gör spelet allt det kan för att få en att fortsätta. För det första, allt man gör ger pengar som kan användas till att låsa upp utmaningar eller byggstenar som kan användas i den extremt välinstruerande och lätthanterliga ban-editorn. Utöver det kan du hela tiden klara av olika Achievements (låter det bekant?) som ger pengar. Varje bana i enspelarläget behöver klaras med en viss summa poäng som genereras till medaljer i brons, silver eller guld, som även de ger pengar. När en bana klaras så exploderar skärmen i visuella gratulationer mot spelaren. Fyrverkerier sprängs, konfetti faller som nederbörd, de små fyrkantiga djuren dansar, olikfärgade sedlar flyger in i ditt kassaskåp och du belönas med en glänsande medalj som snurrar runt.

Trots att spelet kämpar sig andfådd för att man ska fortsätta jaga pengar och medaljer i enspelarläget tröttnar jag ganska snabbt. Jag tänker; har jag någon gång spelat Jenga själv?

Boom Blox Bash Party ska spelas med vänner, så enkelt är det. Jämför det med Wii Sports, det kan du som Nintendo Wii-ägare omöjligt ha missat. Hur många gånger multipliceras spelglädjen för varje extra person som är med och spelar?

Boom Blox Bash Party kan begripas och spelas av alla, verkligen alla. När man samlas ett gäng och kastar en boll i taget mot ett enormt torn och spänningen ligger tjockt i rummet, vem kommer lyckas välta hela tornet? Då behövs inga visuella lockbeten för att fortsätta, då är det spelglädjen som är den enda drivkraften. Brist på banor att spela blir heller aldrig ett problem då det enkelt går att ladda ner banor gjorda av andra spelare världen över.

För att spela flera spelare behöver du inte mer än en kontroll och alla banor är upplåsta redan från början vilket är ett stort plus.

Boom Blox Bash Party är sannerligen jätteroligt att spela tillsammans med andra. Visst är det tråkigt att enspelarläget inte engagerar men med ett varierat, fantasifullt och obegränsat flerspelarläge så står sig den här hastiga uppföljaren tack vare ren spelglädje och en ogenerad inbjudan till lek.