8

Wii Fit

Nintendo hjälper oss att komma i form med sitt nya speltillbehör.

Nintendo har en mycket trogen vana att komma fram med helt nya koncept. De har radat upp nyheter för spelarna gång på gång. Den senaste, vilken ser ut som en badrumsvåg, heter Wii Fit.

Till att börja med kan jag beskriva själva Fit-brädan. Det är en tung kloss, vilken står stabilt på golvet och känns inte alls plastig. När jag såg den första gången på bild fick jag för mig att den var plastig och skulle ge ifrån sig lite plastknarrande ljud när man klev upp på den. Där hade jag helt fel, den är väldigt robust och flyttar sig inte när man spelar. Den står där den står.

Fit-brädan är belastningskänslig. Den känner var man står på den och hur vikten är fördelad. Rör man sig känner den av det och överför det till spelandet. Till exempel ska man hålla balansen i en Yoga-rörelse när man står på ett ben, börjar man luta åt ett håll känner den av det och man får sämre poäng i övningen. Genom att man lutar sig kan man alltså kontroller vad som sker på skärmen, vilket får mig att tro att skateboardspel kan verkligare än någonsin, eller varför inte ett slalomspel som faktiskt är kul?

Nu till test av både hård- och mjukvara. Spelet sätter igång. Eller, det kanske är fel att kalla det spel. Det är precis som med Wii Sports en salig blandning minispel som i princip demonstrerar hur man kan använda sig av sin nya spelenhet. Här kan man nicka bollar, åka slalom eller snowboard, åka ner för en flod i sin gigantiska bubbla eller hjälpa en pingvin att fånga fisk. Spelen är enormt simpla, de bygger på spelglädje i kombination med den nya enheten. Vissa av spelen är mer underhållande än andra. Jag gillade personligen Pingvinen, vilket min kompis gillade sämst. Jag hade också en fallenhet för kulor på vickbräda, ungefär som de klassiska labyrintspelen i trä.

Nästa segment blev att prova träningsbitarna. Allt från yoga till boxercise och aerobics. Dessa övningar är också kul och förklaras väl via instruktioner på skärmen, men får nog primärt ses som träning. Det är till att börja med övningar utformade av ett gym och i kombination med att spelaren registrerar en egen karaktär och räknar ut BMI används de för att få en i form. Varje gång man tränar registreras det och Wii-enheten sparar resultatet. Det innebär kort och gott att man får en egen personlig tränare.

För att återknyta till min utsago om det är ett spel eller inte. Wii Fit är primärt ett nytt sätt att använda sitt tv-spel. Spelen som följer med kommer inte att vara i längden, men de är jäkligt kul vid korta sessioner eller när man ska demonstrera tv-spel för någon ointresserad. Motionsprogrammen är också kul, men främst nyttiga. Det råder ingen tvekan om att Fit-brädan kommer att göra sig enormt bra med framtida spel och under tiden kan man både ha nöje och nytta med det som ingår i Fit-paketet.