8

Virtua Tennis 2

Text: Annelin

De flesta har nog tidigare kommit i kontakt med Segas tennisserie, som haft en given plats i den lokala arkad hallen. Nu får vi som har Playstation 2 äntligen möjlighet att spela Virtua Tennis 2 i tv-soffan.

Du har möjlighet att spela med 16 högrankade tennisproffs – åtta kvinnliga och lika många manliga. Vad sägs om Carlos Moja, Yevgeny Kafelnikov, systrarna Williams och Lindsay Davenport? Det finns även två svenskar med i spelet; Thomas Enqvist och Magnus Norman.

Spelet bjuder på tre olika spellägen turnering och uppvisningsmatch, dessa två går att spela singel eller dubbel, med eller utan en kompis. Kanske det mest spännande spelläget är World Tour, där man får möjlighet att skapa egna tennisproffs. Till en början får man skapa två spelare en kvinnlig och en manlig. Man får välja om spelaren ska vara höger- eller vänsterskytt, välja utseende, vikt och längd. Sen så är det bara att börja vinna matcher, spelarna är inte född proffs utan man får sköta deras träning. Målet är givetvis att få sina två spelare, en kvinnlig och en mannlig, att bli rankade som nummer ett.

Träna görs genom att spela olika minispel som uppgraderar spelarens förmågor. Ett exempel på ett minispel är Pin Crasher vilket fungerar som bowling. Det placeras ut 12 käglor på andra sidan nät på tennisbanan sedan gäller det att få ner alla käglor på två servrar – vilket inte alltid är så lätt. När man klarat detta blir spelare bättre på att serva, det vill säga får bättre kontroll och hårdare servar. Det finns minispel som förbättrar allt från forehand till fotarbete. När man vinner turneringar tjänar man pengar och går uppåt i världsrankingen. Pengarna kan man spendera på olika tennisprylar så som nya racketar med mera, men man kan även hyra in en dubbelpartner för en kommande turnering.

Man får spela både singel, dubbel och mixad dubbel. Har man inte tränat båda sina spelare ungefär lika mycket så skapar detta stora problem när det är dags för mixad dubbel. För håller en av dina spelare inte måttet så går man mot en säker förlust.

Virtua Tennis 2 har fyra svårighetsgrader från Easy till Very Hard så oberoende om man praktiskt taget är Peter Sampras eller om det är första gången man spelar ett tennisspel så kommer spelet ge den utmaning som främjar om kul spelande. Spel ger även den riktigt inbitna tennisfantasten en riktig utmaning, Svårighetsgraden Very Hard ger ofta väldigt intensiva och svåra dueller som kan hålla på i all evighet.

En stor del av spelet är att det går att spela flera spelare. Så när det var dags för kompisgängets tv-spelskväll så tog jag med Virtua Tennis, vilket visade sig vara en given succé redan innan spelet startat då det nästan blev slagsmål om vilka som skulle spela först. Det tog inte länge innan vi praktiskt taget stod upp och hurrade när poängen räknades in, suckade när bollen precis gick utanför och kastade kontrollerna in i väggen så knapparna sprutade när bollen inte gick som man ville. Helt klart ett fängslande spelläge som har det mesta. Det går att spela upp till fyra spelare, har man bara två kontroller så går det att samarbeta eller spela motvaranandra. Vill man spela dubbel mot varandra i dubbelläge tilldelas man då var sin datorstyrd medspelare.

Ett vanligt problem som jag ofta stör mig på är att när det blir sidbyte och man spelar på den övre delen av planen blir det genast lite svårare än att vara på nedre delen. Detta löses enkelt genom att byta vinkel så man ser sin spelare bakifrån. Självklart är detta en sak som bara används vid singelspel, för annars kommer nog kompisen att bli en före detta kompis. Grafiken håller god standard och är snygg men utnyttjar inte maskinen till max. I jämförelse med många av konkurrenterna ser det ärligt talat lite mesigt ut. Lyckligtvis är spelkänsla A och O och den är klockren. En blandning mellan arkad och simulation i en perfekt symbios, så kan man snabbt beskriva Virtua Tennis 2:s spelkänsla Det tar inte många minuter innan man bemästrar spelet och kontrollen, med allt från smashar, lobbar till stopbollar.

Inte nog med att Virtua Tennis 2 har alla spellägen man förväntar sig, plus att det har också World Tour som gör det ännu mer tilltalande då man får ett gediget mål att kämpa mot. Spelet gör sig i bra om man spelar ensam eller flera, klart är att det blommar ut i flerspelarläge, men det är inte som i så många andra fall ett måste för att man ska kunna ha kul.

Söker du ett spel som har näst intill oändlig livslängd, ger dig intensiva stunder i tv-spelssoffan och ett spel som är en given hit att spela mot vänner eller så säger jag bara Virtua Tennis 2.