7.5

V-Rally 3

Rally och – nästan – rallycross erbjuder Infogrames V-Rally 3.

V-Rally har alltid varit bra spel, men inte riktigt nått toppen bland rallyspelen. Första spelet, som jag gav en fyra i betyg en gång i tiden, gav mig lite ångest – det var inte så bra som jag kommunicerade. En av mina missar betygsmässigt.

Nu är det tredje spelet här och kommer i alla tänkbara format, bland annat till Gameboy Advance. Tidigare rallyspel, eller majoriteten av racingspel, har varit stela och inte gett Gameboy-ägare speciellt mycket att glädjas åt. Ofta har det känts som om bilen varit fastgjuten mitt i skärmen och vägen slingrats sig framför, för att ofta självmant hamna på rätt ställe för bilen. Det har gjort att – i alla fall jag – inte har varit speciellt intresserad av bärbara bilspel. Mario Kart visade vägen och är faktiskt fortfarande det spelet som jag anser är det mest lyckade bilspelet till Gameboy Advance.

V-Rally 3 ger spelaren det man kan förvänta sig av ett rallyspel, man kör från start till mål och det är tiden som är det viktigaste. Längs vägen får man mellantider och ser var man ligger till bland de som tävlar. Som en slags bonus har det lagts till Rallycross, men det är mestadels en kortvariant av rallydelen. Man är i och för sig fyra bilar samtidigt, men det är inte frågan om rally – mer om detta nedan.

Rally

Här får man delta i ett valfritt rallyteam, men initialt är det få att välja på. Sedan kastas man in på första specialsträckan. Man inser snabbt att det är ett snyggt spel, det gör man redan nedräkningen har tagit fart och man får börja köra. Här finns inte heller nåt speciellt att klaga på, bilen beter sig bra och man har allt som oftast full kontroll över sitt ekipage. Det som man kan poängtera är att det är en hel del popup, det vill säga att grafiken inte är utritad utan ploppar upp lite överraskande. Vägen är allt som oftast där, men horisonten ritas inte ut och en kurva som initialt verkar enkel kan helt plötsligt omringas av bergväggar och förvandlas till en knivig upplevelse – vilket gör att man relativt ofta missbedömer kurvan, skickar ut bakändan av bilen i en bergvägg och tappar hastighet. Ibland händer det också att man missuppfattar hur man ska köra på grund av att all grafik inte är på plats från början. Belysningen, eller bristen av den för att vara mer exakt, gör också att det ibland blir lite tricksigt att köra – men det är inte spelets fel, det är Nintendos.

Rallycross

Här är det inte frågan om rallycross, utan en förkortad version av rallydelen. En rallycrossbana är kort och i en stadionliknande omgivning, men i V-Rally 3 är man ute i skogen med mera och tävlar. I rallycross kör man inte med naturhinder, som bergväggar och så vidare – det gör man i V-Rally 3. Man tävlar mot tre andra ekipage, vilket gör att det blir lite mer arkadaction över det hela, men det räcker inte för att fånga rallycrossens charm. För många länder, där rallycross inte är en populär sport kan nog den delen uppfattas som ett piggt inslag, men själv uppfattar jag det till största del som en snabbkonstruerad extradel för att hävda att spelet har stor variation och så vidare. Det ska dock tilläggas att det inte är tråkigt att köra rallycross, det kunde bara varit bra mycket roligare. Kollisionerna mellan bilarna är lite tvivelaktig. Kör man på en bil bakifrån stannar man till, eller nästan studsar tillbaka, och tappar massor av mark mot konkurrenterna. Kör däremot en konkurrent på dig kan denne ofta fortsätta förbi obehindrat – sånt irriterar alltid, men är inget nytt fenomen.

V-Rally 3 – ett bra köp

V-Rally 3 är ett bra spel, som ger spelaren snabb och snygg racing. Det är inte det ett hundraprocentigt spel, det finns en hel del att anmärka på, men det är ett spel som underhåller. Gillar man racing, speciellt rally, då är V-Rally 3 ett bra köp.