6.5

V-Rally 3

Text: Greven

V-Rally och framförallt uppföljaren V-Rally 2 till Playstation tillhörde mina favoritspel på den gamla konsolen, så intresset för nästa inkarnation till Playstation 2 har varit på topp från min sida ända sedan Infogrames utannonserade spelet. 20 bilar och sex olika platser att tävla på låter inte alltför mycket, men vi drar igång spelet så får vi se.

I trean finns två spellägen. Dels det standarmässiga ”Quick Race” där man kan spela 1-4 spelare och snabbt välja bil, bana och vara igång på några sekunder. Men kärnan i spelet är förstås ”V-Rally Mode” där man skapar sig en karriär som rallyförare och börjar från botten för att kämpa sig uppåt mot de stora vinsterna. Gränssnittet för att sköta sin karriär är ett kontorsrum där det bland annat finns en dator där man tar emot e-mail från rallyteamen som skickar ut erbjudande om testkörningar för att kvalificera sig för ett kontrakt och Eurosport som skickar nyheter om rallysäsongen. I kontoret finns det även pärmar med historik och lite annat.

När man får ett erbjudande man tycker verkar lockande så kan man acceptera att testköra för teamet där det gäller att köra några sträckor under en viss tid. De olika erbjudandena innehar också olika många försök, där vissa team kanske erbjuder bara ett enda försök och andra hur många som helst. Misslyckas man med ett test får man försöka med ett annat team helt enkelt. När man väl lyckats med att få ett kontraktserbjudande och tackat ja får man köra några rallyn och teamet sätter upp ett mål som man måste uppnå för att få fortsatt förtroende. Ett mål kan till exempel vara att sluta på bättre än trettondeplats i tabellen efter säsongen eller liknande. Misslyckas man med detta rivs kontraktet och man får börja med testkörningar på nytt igen. Detta kan alltså innebära att man får harva runt i gärdsgårdsligan ett bra tag om man inte klarar teamets målsättningar…

V-Rally 3 innehåller inte de korrekta förarnamnen, men man skapar själv sin förare med både namn, nationalitet och utseende, man kan i praktiken skapa Colin McRae eller någon annan officiell förare om man nu anser att det är en väsentlig ingrediens i ett rallyspel. De riktiga bilarna finns dock till förfogande, men spelar man V-Rally Mode så är man ju beroende av att just det team man vill köra för faktiskt erbjuder en testkörning också.

Efter flera timmar med spelet har jag fortfarande inte kommit överens med kontrollen. Till att börja med har man ingen valfrihet att konfigurera knappar och spakar som man själv vill, vilket är ett obegripligt fenomen i mängder av spel. Hur svårt är det att låta spelaren få möjligheten att ändra själv egentligen? Dåligt att inte erbjuda spelaren den möjligheten. Bilen känns ganska flytande och styrningen är märklig. Det finns en känslighetsinställning för både broms, gas och styrning, men oavsett hur jag filar på dessa så är det riktigt svårt att balansera bilen i kurvorna. Antingen händer det ingenting eller också vänder bilen nosen på tvären så fort man bara tänker kurva. Inte bra jämfört med Sonys eget rallyspel WRC som kom förra året där det är enkelt att ställa upp bilen för en väl avpassad sladd igenom kurvorna. Även bromsarna får minuspoäng på sitt uppförande då de påverkar bilens styrförmåga enormt. Bromsar man blir bilen ruskigt understyrd och vill bara fortsätta i tangentens riktning trots fullt rattutslag. Dessa saker i samverkan blir klart irriterande.

Spelets grafik är däremot ett glädjeämne. Detaljrika bilar och omgivningar med snygga ljuseffekter och skuggor. Allt flyter på i jämn fart utan droppar i skärmuppdateringsfrekvensen. Hus, bilar, traktorer, berg, vattenfall, sjöar och hav vid sidan av vägen är riktigt snyggt gjorda. Vissa objekt längs vägen är också animerade så att man kan få syn på en flock antiloper som rusar iväg när man kör förbi till exempel. Det enda som drar ner intrycket är åskådarna som ser ut som tunna pappkulisser där de står uppställda helt stela vid vägkanterna. Det ser så löjligt ut att det nästan varit bättre helt utan publik. Ljudet är inget extravagant men fyller sin funktion. Lite enformiga rallymotorer och en kartläsare som talar lugnt och tydligt störs då och då av skrikande däck vid inbromsningar och kurvtagningar, samt ett riktigt dåligt helikopterljud från den helikopter som flyger längs banan. Saker längs vägen och bilen tar skada när man kör för vårdslöst. Smäller man riktigt hårt så att vitala delar på bilen som oljetråg, växellåda, styrning, hjul eller karossdetaljer går sönder påverkar det köregenskaperna. Med olika intervall mellan specialsträckorna får man chansen att reparera bilen. Man har till exempel 30 minuter till förfogande och sen kostar det kanske sju minuter att laga styrningen, fyra minuter att fixa oljetråget och så vidare. Man får själv välja ut det man prioriterar om inte tiden räcker till allt.

Är V-Rally 3 en värdig uppföljare till de två tidigare versionerna? Ja, med viss tvekan blir nog svaret. Idén med att skapa sig en karriär i V-Rally Mode är bra, men kontrollen gör att det aldrig blir riktigt roligt att köra. Det känns inte som man har full pejl på sin körning utan varje kurva blir som en händelse man bara kan hoppas på ett bra resultat efter. Jag tycker Sonys rallyspel WRC är bättre och om några månader kommer rallyspelens konung Colin McRae 3 som så här långt verkar mycket lovande – även om vissa negativa tongångar dök upp efter E3-mässan i USA. Mitt förslag är att satsa på något av dessa, eller åtminstone verkligen testa om V-Rally 3 är något du kommer överens med innan du slår till.