7.5

NFL Street

Amerikansk fotboll i arkadformat.

Electronic Arts sektion för överdrivna spel, eller fantasifulla om man hellre vill kalla det för det, heter EA Big. I spelen från EA Big tänjs gränserna och även om det är en sport som är i fokus har den kryddats för att bringa fram ett roligt spel. Det är med spelet i fokus och det är något som jag själv tycker är ett bra initiativ – det ska vara kul att spela spel, annars får det vara. Det gäller förresten allt i livet. Är det inte kul ska man inte göra det om man nödvändigtvis inte måste.
Amerikansk fotboll, eller rugby som vi ibland kallar det, är inte en stor sport i Sverige. Jag vet en kille som spelar i ett amerikanskt fotbollslag och närmare än så har jag aldrig kommit sporten. Klart jag sett någon match på tv och lyssnat på några amerikanska kompisar när de pratat om sporten, men det är också allt. Det gör att jag inte har något speciellt intresse för sporten och spel som Madden 2005 intresserar föga. Nu har EA Big kryddat sporten och gjort den mer allmän i titeln NFL Street. Här handlar det alltså om ett spel som är gjort för att vara ett spel och inte en sportsimulator, vilket öppnar dörren för spelare som mig själv.
Ett problem jag har när jag spelar amerikanske fotbollsspel är att jag inte kan reglerna. Jag fattar helt enkelt inte hur jag ska göra, eller oftare vad det är jag gör. Olika upplägg för spelandet, två val allt som oftast och så väljer jag något som heter nåt tufft. Jag agerar enligt vad jag förmodar att jag valt, till exempel ett passningsspel, men så snart jag kommer ut på planen visar det sig att jag valt att sparka iväg bollen, om nu en oval sak kan kallas för boll. Snopet, men så är det allt som oftast. Det gör att jag rätt snart tröttnar och hellre spelar något annat. Med det i bagaget har jag ibland hört att jag inte bör recensera fotbollsspel då jag inte kan reglerna, men då jag representerar 98 procent – ja, jag har gjort en stor undersökning för att få fram den siffran – av svenska spelare är jag faktiskt det bästa valet för att recensera ett sådant spel. Skulle en kille som kan reglerna och dessutom älskar sporten testa spelet skulle nog många som köpt produkten på hans – eller hennes – inrådan sitta och förbanna dennes namn. Men nog om det, det är inte det som jag ska skriva om idag.
NFL Street är ett överdrivet spel som kan benämnas som arkadfotboll. Spelarna ser rätt ruffiga ut och många är det dessutom. Man spelar med sju man på planen vilket ger större ytor att agera på. Det finns stjärnor från NFL i spelet, men de känner i alla fall inte jag igen och bryr mig föga om det därför. Planerna är inte varierande och man spelar på allt ifrån stränder till bakgator. Det finns många varierade spelupplägg, men även i NFL Street är de ofta intetsägande – jag brukar dock välja nåt och bara köra på. Väljer man pass eller att springa är det dock inte allt för svårt att lista ut vad som är tanken med spelupplägget.
För att göra det mer attraktivt i enspelarläge framför allt finns det olika uppdrag som ska lösas, gör man det belönas man. Det här är inget nytt, EA har använt sig av detta i såväl NHL som Fifa. Men det ska inte stickas under stolen med att det är lite kul att ha gjort dessa uppdrag och kunna bocka av dem.
Spelkontrollen är ganska enkel, det är ibland övertydligt men i det här fallet skadar det inte som jag sagt tidigare. Det är bra att man får hjälp på traven. Grafiken är snygg och i det stora hela är det ett ganska attraktivt spel, problemet för min egen del är att jag inte alls är engagerad i sporten. Lyckligtvis för recensionens del är det få av Hype.ses läsare som är det heller. Ge mig hockey, fotboll eller basket i stället då jag är en medelsvensson. Gillar du däremot amerikansk fotboll och tycker det är kul med arkadvarianterna av sportspel som blivit relativt stora på senare tid – då kan NFL Street vara nåt för dig.