7.5

Tokyo Dark: Remembrance

Tokyo Dark: Remembrance berättar en spännande historia i en välformulerad värld.

Det två år gamla PC-spelet Tokyo Dark – som utvecklades efter en lyckad Kickstarter-kampanj – kommer nu till Nintendo Switch.

Försvunnen polis
Historien kretsar kring polisen Itō Ayami och hennes febrila sökande efter sin försvunna polispartner vars undersökning precis fått en färsk ledtråd. Handlingen har en portion av det övernaturliga i sig, något som gör Tokyo Dark: Remembrance till ett ganska obehagligt spel.

Itō rör sig enkelt på ett tvådimensionellt plan där spelaren kan undersöka valda punkter, även föra samtal med människorna runt omkring henne. Alla val är permanenta och påverkar handlingen på många sätt, ofta väldigt subtilt. Till sin hjälp har spelaren SPIN-systemet, vilket står för ”Sanity – Professionalism – Investigation – Neurosis”. Valen som görs under spelets gång höjer och sänker dessa kategorier numerärt. Tanken är att dessa visualiseringar av Itōs polisiära kapacitet antingen öppnar upp eller stänger ned valen hon kan utföra. En god idé i teorin, men tyvärr är det ett luddigt system och exakt vad som påverkas av det är svårt att förstå sig på.

Konversationsportätten och alla animationer är riktigt fina. Miljöerna är välgjorda, spelvärlden känns trovärdig och passar väl in i atmosfären som handlingen förmedlar. Nya platser och scener erbjuder ibland en animerad sekvens, ritad i klassisk anime-stil, för att sätta tonen – också något som hjälper till att driva handlingen och känslorna framåt.

Tokyo Dark: Remembrance har en gripande handling att berätta. På Switchen når det förhoppningsvis en ännu bredare publik.