7.5

The Warriors

Filmklassiker som 26 år efter sin biopremiär agerar grunden för ett tv-spel.

The Warriors är en klassisk film från 1979 som handlar om gängen i New York. Regissören är inte helt okända Walter Hill. Nu har kontroversiella Rockstar Games gjort ett spel baserat på filmen och de håller inte tillbaka på våldsamheterna – vilket gör att spelet är rekommenderat från 18 år.

Spelet är ett beat’em up, en genre som var enormt populär och sedan nästan försvann. Nu på senare tid har den gjort en liten comeback, men inget spel har varit speciellt imponerande. Något som jag hoppats på att Rockstar ska ändra på med The Warriors, men med State of Emergency i sin resumé kanske det är att hoppas för mycket?

Det hela börjar med att de stenhårda grabbarna i gänget The Warriors från Coney Island hoppar tillbaka i tiden, innan de hamnat på kant med alla gäng i hela New York. Här får man handlingen förklarad i upp till hur de hamnade i den trånga situationen de nu är i. De som har sett filmen kommer att känna igen allt från karaktärer och deras röster till omgivningarna, men handlingen är till största del fristående. Dessutom får man för varje nivå möjligheten att se hur gänget kom till och dessutom utföra bonusuppdrag. Rockstar har adderat en massa till filmens handling, gett spelet mer djup i och med att man får fler saker förklarade. Alla förklaringar bjuder på spelsekvenser som oftast är rätt långa, ibland för långa.

The Warriors är våldsamt och de skyr inte att ganska grafiskt måla ut slagen. Det är ingen tvekan på att det är ett spel från 18 år, vilket är en bra sak för föräldrar att konstatera. Det är konstanta fighter, initialt med sparkar och slag, men det går snabbt till vapen så som baseballträn och knivar med mera.

Det absolut första man får göra är att gå igen om en tutorial, det vill säga att man får instruktioner om hur man gör, för att behärska kontrollen. Då får man spöa upp ett par hemlösa alkisar, vilket känns rätt fel för att vara ärlig. Även när karaktären Ajax nästan våldför sig på en tjej i början känns inte heller sådär överdrivet bra. Efter de här två sakerna blir det mer renhårig fighting om man kan kalla det så, då är det mellan rivaliserande gäng och inte bara för skoj skull – om man bortser från de gånger man tar tag i vem som helst på gatan och pulveriserar dem.

Handlingen i spelet är ganska gedigen och det är ett smart drag av Rockstar då det är svårt att ge fightingsekvenserna djup. Det är mest en massa knapptryckande det handlar om och det är ju så genren är uppbyggd. De gängmedlemmar man har kring sig kan man kontrollera med kommandon, vilket påminner lite om alla militära förstapersonsspel då man ger sina trupper order.

Uppdragen i spelet varierar, det kan vara allt ifrån att spöa upp någon till att spraya Warriors-loggan på en vägg. Sprayfärg finns att köpa och man målar genom att följa en – ibland irriterande – snirklig väg med sin vänstra analoga kontroll. Får man dåligt med energi köper man Flash som piggar upp och förefaller vara någon slags fightingdrog om det nu finns sådana.

Grafiken är snygg och håller den där skitigheten från de kvarteren de befinner sig i. Rockstar har – enligt egen utsago – arbetat med gamla ritningar över New York för att få rätta känslan. I spelet samarbetar de med Adidas och man ser annonser från 1979 lite här och där i spelet. Det är rätt koolt faktiskt. Musiken kommer från den perioden, så det är säkert många som känner igen låtarna från diverse nutida covers.

The Warriors lyckas med att leverera ett beat’em up som inte är monotont och tråkigt, utan förser spelvärlden med en bra spelupplevelse. Bra handling och ganska varierande upplägg. Det blir dock ganska mycket knapptryckande och ibland känns det lite krystat – speciellt när man bara slåss för slåss skull. För dem som gillar beat’em ups är det här ett av de bästa spelen i den genren på länge.