The Sims

Text: Caracarn

Spelet som har fått tjejer att spela finns nu till Playstation 2.

Det mest sålda PC-spelet genom tiderna gör nu sitt intåg i konsolvärlden. De flesta vet troligen vad The Sims går ut på – man tar kontrollen över en familj och sköter allting i

dess vardag med precis allt vad det innebär av toalettbesök, laga mat, sova, jobba och ha kul.

Den stora skillnaden jämfört med PC-versionen är det nya spelsättet som heter Skaffa dig

ett liv. Vad detta går ut på är lätt att lista ut, man börjar som en lite töntig tjej eller kille som fortfarande bor hemma hos sin mamma och ens uppdrag är att skaffa sig ett riktigt liv. Till en början så går detta ut på att laga tv:n, lära sig laga mat och att flytta hemifrån. Senare måste man hitta en rumskompis att flytta ihop med, ordna fester där man kanske hittar sin

blivande fru som man så småningom – med lite tur – skaffar sig en familj med.

Det låter inte så värst avancerat men med tanke på att man måste hålla koll på att ens Sim-karaktär är nöjd hela tiden gör det desto svårare. Varje Sim har flera olika behov som måste tillfredställas, de måste äta, sova, tvätta sig, ha kul, ha det bekvämt och gå på toa ibland. Man behöver inte sköta detta hela tiden – om till exempel en Sim blir väldigt hungrig går han eller hon och lagar mat åt sig själv. Dessutom måste man skaffa sig ett jobb och sedan bli befordrad flera gånger för att tjäna mera pengar. Yrkena kanske inte tillhör de vanliga och finns i olika varianter såsom våghals, brottsling och slöfock.

Det som lockar med The Sims är den totala friheten i spelet. Om man vill så kan man ha en Sim som sitter i underkläderna och tittar på tv hela dagarna, beställer hem pizza och slänger pizzakartongerna på golvet och inte ens bryr sig om att gå på toa ibland – om man är lite sadistisk så kan man hela enkelt sälja både toan och duschen. Eller så kan man låta barnen leka med spisen och tända eld på hela huset om man hellre vill det. Till PC har flera tillägg släppts där man kunnat ta sina Simmar på semester och även skaffa husdjur. Tyvärr så finns inget av detta med vilket är lite synd. Den största skillnaden jämfört med PC-versionen är dock grafiken, borta är den pixelbaserade varianten som har ersatts med en i riktigt 3D vilket innebär att det går att zooma in och rotera kameran precis som man vill – det skulle dock ha varit bra om det gått att zooma in lite mer då det kan vara svårt att se detaljer ibland.

The Sims är ett spel som inte passar all. Spelet saknar all form av action och kan till

och från vara riktigt långsamt – en möjlighet att snabba upp spelet ytterligare skulle varit bra. För den som tycker om att ha kontroll över allting och vill sitta och pyssla om sitt hus så

är detta ett perfekt spel. Om man har spelet till PC så är det tveksamt om man vill köpa detta