8

Mortal Kombat: Deadly Alliance

Mortal Kombat gör en komback och är snyggare och mer avancerat än någonsin.

Världens mest kontroversiella spelserie är efter nästan 10 år tillbaka på alla konsoler – kan Mortal Kombat lyckas med en Mortal Komeback?

Ordet Mortal Kombat – som är felstavat med flit av någon konstig anledning (det ser häftigare ut/Red) – framkallar förmodligen minnen för spelare världen över. Trevliga minnen från det första och andra Mortal Kombat-spelen och mindre trevliga från resten av de många penninghungriga uppföljare så som Mortal Kombat Gold, Ultimate Mortal Kombat och Mortal Kombat Mythologies. Under en lång tid i spelhistorien var det endast tal om två spel i beat’em up-genren och dessa var Street Fighter och Mortal Kombat. Det blev ungefär likadant som i kampen mellan Sega och Nintendo och det skapades två läger av spelare; de som älskade Street Fighter och de som älskade Mortal Kombat. Jag höll mig mittemellan och älskade båda två i början, men då Mortal Kombat 3 släpptes började jag glida över till Street Fighter-sidan på grund av att Midway vägrade förnya sig och att Street Fighter-seriens överlägsna möjligheter och utmaning.

Efter några års frånvaro är Mortal Kombats medskapare, Ed Boon, och hans utvecklingsteam tillbaka för att sätta skräck i nya föräldrar, skapa fler tidningsrubriker och glädja blodtörstiga spelare världen över med ännu mer extremt spelvåld. Till min stora lycka har de faktiskt gått steget längre den här gången och förnyat hela spelkonceptet på många olika sätt och skapat ett spel som kan mäta sig med alla andra av dagens stora titlar i genren.

Om ni sett någon av Mortal Kombat-filmerna eller varit någorlunda insatta i de tidigare spelens story vet ni att Mortal Kombat handlar om en turnering där dödliga måste slåss för att behålla kontrollen över Earthrealm – den mänskliga dimensionen. I alla tidigare Mortal Kombat-turneringar har jorden blivit beskyddad av Liu Kang, men denna gång börjar spelet med att Liu Kang blir dödad i introduktionssekvensen. Det är den onda trollkarlen Shang Tsung som ligger bakom Kangs död. Han har tillsammans med en ny karaktär vid namn Quan Chi skapat en – tada – dödlig allians och därav spelets titel. De två har även lyckats försätta Shao Kahn, kejsaren av Outworld, ur spel.

Nu är alltså ribban satt ännu högre för de kvarlämnade kämparna som nu måste slåss för att behålla freden i Earthrealm. I Mortal Kombat Deadly Alliance får vi återigen bekanta oss med klassiska karaktärer så som Sub-Zero, Scorpion, Sonya Blade, Raiden, Kung Lao, Jax och alltid lika kaxiga Johnny Cage. Vi får även se en del nya karaktärer, till exempel Li Mei, Bo Rai Cho, Kenshi och Mavado. Saknas gör Goro, det vill säga den fyrarmade bossen, och istället får man möta Moloch som påminner väldigt mycket om bergstrollet i Sagan om Ringen.

Förutom att spelet för första gången är helt i 3D är den största nyheten i Mortal Kombat Deadly Alliance att alla karaktärer nu kan växla mellan tre olika slagsmålsstilar varav en är utrustad med ett vapen. Man växlar enkelt mellan de olika stilarna och kan till och med utföra kombinationer i och med bytet. Den stilen man alltid börjar med är karaktärens grundläggande stil, den andra stilen de har oftast kraftfullare rörelser och den tredje innehar ett vapen. Alla karaktärer har olika vapen men några exempel är Kenshis katanasvärd, Li Meis saiknivar och Johnny Cages nunchakus. Det finns en hel del stil i spelet men alla bygger på riktiga kampsorter så som Shao Lin, Karate, Snake Style, Drunken Boxing, Dragon Style, Praying Mantis och Tae Kwon Do med flera. Mortal Kombat Deadly Alliance tar tid att bli bra på och är inget spel man klarar utan att behöva ett stort antal försök. Det är inte heller något spel som din lillebror kan vinna över dig igenom att bara trycka på alla knappar vilket kan hända i vissa titlarna i genren. Mortal Kombat Deadly Alliance innehåller självfallet spellägen som Arcade, Versus och Practice, men det innehåller även ett ganska nyskapande spelläge vid namn Konquest där man får lära sig att använda sin karaktär genom en mängd olika övningar och utmaningar.

Spelkänslan i Mortal Kombat Deadly Alliance är alltså utmärkt. Den ligger precis på gränsen mellan realism och fantasi och erbjuder extremt våld med en gnista självironi. Karaktärerna och deras rörelsemönster är mycket välgjorda och när man slåss så känner man verkligen vilken styrka det ligger bakom slagen. Blodet har varit ett mycket omtalat moment i Mortal Kombat-serien och även i detta spel så finns det gott om blod. Blodet skvätter överallt och börjar strömma ur spelarna efter de blivit skurna med ett vapen. Blodet ser dock allt annat än verkligt ut, det är trögflytande och bloddropparna är av krokodiltårsstorlek. Karaktärernas ansikten har även ett realtidsskademönster som gör att de ser mer och mer slitna ut av slagen de får av sin motståndare. De omtalade slutsekvenserna vid namn Fatalities där man slutgiltigt avslutar motståndare på ett ytterst brutalt sett finns också kvar, dock har alla karaktärer endast en Fatality den här gången och dessa är tyvärr inte lika fantasifulla eller underhållande som de varit i de tidigare spelen. Allt detta våld kunde gjort spelet obehagligt men det är gjort på ett humoristiskt sätt ungefär som i en splatterfilm, vilket gör att man oftast skrattar men det finns säkert de som tycker det är smaklöst. När man börjar spela Mortal Kombat Deadly Alliance har man bara ungefär hälften av spelets karaktärer och banor, resten måste man köpa i något som kallas The Krypt. The Krypt är ett stort rum fyllt med kistor – över 650 stycken. Dessa kistor kostar olika antal Mortal Kombat-mynt att öppna och dessa mynt vinner man genom att spela spelet på olika sätt. Förutom karaktärer och banor kan man även låsa upp filmer, bilder och mycket annan information om spelet och alla de tidigare Mortal Kombat-spelen. Det finns även några filmer man inte behöver låsa upp som The Making of Mortal Kombat Deadly Alliance och The History of Mortal Kombat. Grafiken i Mortal Kombat Deadly Alliance är ofta riktigt snygg med sprakande gnistor när vapnen möts och snygga ljuseffekter när magiska krafter utövas. Arenorna man kämpar i är även de mycket detaljerade och varierade med diverse detaljer som snöflingor, ösregn, rök och annat. Musiken är av klassisk Mortal Kombat-anda och framförallt ljuden är riktigt tunga och passande till spelets brutalitet.

Mortal Kombat Deadly Alliance är att ganska annorlunda spel i genren som säkert inte kommer att falla alla i smaken. Är du lite av en klassisk beat’em up-fantast och gillar spel med mycket utmaning och precision, eller är du ett fan till något av de tidigare Mortal Kombat-delarna – då rekommenderar jag det här spelet riktigt starkt. Nu önskar jag Capcom kunde följa i Midways fotspår och äntligen göra ett riktigt bra Street Fighterspel helt i 3D.