5

The Land Before Time

Text: Millenia

För en herrans massa år sedan var filmen “Landet för länge sedan” väldigt populär bland alla barn och som det barn jag var då så gillade även jag filmen skarpt. Nu har ett spel baserat på filmen dykt upp, men precis som med Swings tidigare licensspel så är det inget att bry sig nämnvärt om.

Många spelföretag har olika nischer, till exempel Namco är djupt förknippade med fightingspel, medan brittiska Rare ofta brukar snegla både en och två gånger på andra lyckade spel för att få idéer. Spelutvecklarna Swing! Entert@inent verkar ha den ovanan att producera skabbiga filmlicensspel baserade på bortglömda filmer. Ovanligt koncept minst sagt, men bara för att ett koncept är ovanligt behöver det inte vara bra, för orden bra och Swing i samma mening är en ytterst ovanlig företeelse. Tidigare har jag tvingats spela lågvattenmärken som Flintstone, Casper och nu är det alltså The Land Before Time som har valt att terrorisera min vardag. Som om inte detta vore nog så har jag även Fievels Gold Rush liggandes i spelhögen.

Spelets handling är den att lillefot och hans vänner olyckligtvis har blivit instängda i en grotta, dessutom har de upptäckt att de inte är ensamma i grottan. I vild panik tappar de bort varandra och går kollektivt vilse. Ditt uppdrag är nu alltså att leda dessa stackars dinosarna hem igen.

Land Before Time är i grunden ett plattformsspel som tyvärr har problem lite här och där, ett riktigt stort irritationsmoment är att man sällan ser avsatserna man ska hoppa till och därför måste du mestadels kasta dig ut handlöst i luften och hoppas på en landning som inte resulterar i ett dödsfall. För det mesta så har du inte några högre makter på din sida vilket leder till ond, bråd död. Som ni säkert kan förstå så är detta någonting som inte får förekomma i ett plattformsspel där skicklighet ska premieras, inte tur som i detta fall. Utöver detta kamerabekymmer är även kontrollen stundtals bångstyrig och dina knapptryckningar får inte alltid den effekt du önskat.

Ska jag berömma spelet för någonting skulle det kanske kunna vara för att lösennordssparningen inte är lika vidrig som i så många andra spel. Istället för att få koder i stil med ”45HGE4ER21C” så har Swing insett att man inte har med sig anteckningsblock överallt och istället konstruerat ett system där du får lösenordet i form av fyra olika symboler, någonting som är otroligt mycket enklare att komma ihåg än ologiska sifferrader. Fast det tråkiga är att du endast får lösenord efter att du har klarat tre banor och en boss, får du till exempel game over på bossen så måste du snällt finna dig i att spela om de tre föregående banorna också.

The Land Before Time är inte lika genomusel som The Flintstones, men då det fortfarande innehåller stora brister och frånvaro av nya och roliga inslag kan jag inte godkänna det. Det är inget spel som jag lirar mer än nödvändigt och jag rekommenderar er alla att hålla er borta från spelet, hur mycket ni än gillade filmen, eftersom det finns mängder av bättre bärbara plattformsspel.