7

Tenchu Z

Gillar du tidigare Tenchu-spel kommer du förmodligen att gilla det här – det är typ samma sak.

Jag har alltid gillat Tenchu och när det damp ner i min brevlåda blev jag väldigt glad. Så sagt och gjort, 50 nivåer, 590 achievements och nära 500 stealth-kills senare är det dags att förmedla upplevelsen.

Till att börja med för de som inte känner till spelserien kan jag berätta att spelaren intar rollen som en ninja i det feodala Japan. Det går kort och gott ut på att utföra ett uppdrag och alla som kommer i ens väg elimineras. Det finns två sätt att undanröja de som korsar ens väg. Ett, smyga sig på dem och med några professionella hugg eliminera personen i fråga. Alternativ nummer två är att möta dem öga mot öga. Alternativ nummer ett är det som är mest underhållande och som dessutom ger spelaren poäng. Alternativ nummer två är faktiskt att undvika även om det också är funktionellt.

Det finns 50 banor i singelspelarläget, men områdena man spelar tar slut långt tidigare. Jag är lite osäker på exakt hur många områden det finns, men jag skulle uppskatta runt 10 stycken. Dessa varvas om vart annat genom spelet och det gör givetvis att det blir ganska repetitivt uppläggsmässigt. Snart känner man till var som målet kan finnas, oftast träffar man rätt direkt. Det som varieras är startpunkten på uppdragen, ibland är det på ena sidan av området och ibland på den andra.

Uppdragen består allt som oftast i att en person ska undanröjas. Denne befinner någonstans på banan, vilket man som sagt lär sig rätt snabbt. Längs vägen kommer man i kontakt med diverse vakter och dessa ska elimineras så snabbt som möjligt. Det sker enklast genom smyga runt och när man är på nära håll skära dem med sitt samurajsvärd. Blodet sprutar och man hör ett vattenspridarliknande ljud när det stötvis lämnar kroppen. Väljer man att plocka upp den döda kroppen efter utförd attack fortsätter blodet att spruta när man traskar iväg. Varje stealth-kill räknas och man blir till och med belönad för det via achievement-poäng och även poäng för att kunna köpa nya saker i spelet – till exempel helande drycker eller nya kläder. Eftersom det är Xbox 360 finns också en onlinedel och man kan smyga i grupp. Underhållande, men jag föredrar själv att spela Tenchu Z i min ensamhet.

Tenchu Z är inte världens vackraste spel, men det är snyggt nog för att man inte ska gnälla. Ljud och effekter är också helt okej. Där spelet tappar är främst på att det blir väldiga upprepningar. Jag har trots det spelat alla nivåer och det kanske säger mer om mig än spelet? Gillar du tidigare Tenchu-spel kommer du förmodligen att gilla det här – det är typ samma sak.