8

Pirates of the Caribbean: At World’s End

Får du inte nog av Kapten Jack Sparrow och Elisabeth? Då är det här spelet för dig.

Pirates of the Caribbean är en gigantisk biosuccé och med det i åtanke kan man ana ett ganska ruttet spel. Den grymt förutfattade meningen gjorde att jag inte direkt var överlycklig när jag efter några dagars stirrande på konvolutet tog ut cd-skivan och placerade den i min Xbox 360. Nåja, jag kanske kan sno åt mig några poäng och komma över 10.000 i Gamescore tänkte jag.

Allt börjar med lite berättade filmsekvenser och med ens får jag lite filmvibbar. Johnny Depps karaktär, det vill säga Kapten Jack Sparrow, är verkligen som tagen ur filmen. Flummig och till synes berusad snubblar han runt som bara Kapten Jack Sparrow kan. Det här gör att spelet genast uppfattas som intressantare, precis som alla enormt medelmåttiga Star Wars-spel lever på sina karaktärer.

Med nyfunnen motivation för att spela spelet och att vara Jack Sparrow beger jag mig på äventyr. Äventyr i rollen som en pirat, en sådan som inte jagas av Antipiratbyrån utan av alla som kan tänka sig inkassera priset på mitt huvud. Allt börjar bakom lås och bom, Sparrow sitter i ett fängelse och starten på äventyret är att ta sig ut. Längs vägen får man lära sig det ena och det andra för att överleva. Svärdfighter är självklara och de läggs upp på två sätt, antingen så är det bara knapptryckande hack’n’slash. Mycket tryckande och så lite kombinationer för att utföra specialrörelserna. Sedan har de gjort ett lite annorlunda upplägg för dueller på tumanhand, då måste man dra spaken åt rätt håll för att blocka och när man fått nog mycket blockenergi kan man gå till attack. Den här delen är ett annorlunda avbrott, men kanske inte så underhållande.

När man är igång i fäktas – och slåss eller kastar för den delen – kan man även ibland byta mellan flera karaktärer. Det ger variation, om även liten då de har samma rörelseschema. En försvårande aspekt är att man måste hålla koll på allas kraftmätare, missar man det kan någon av sina kolleger kasta in handduken och då blir det ridå ner för alla andra karaktärer. Förutom sin värja, eller om det går under namnet svärd, kan man även plocka upp dolkar som kan kastas och pistoler. Dolkarna träffar sitt mål ganska lätt, men pistolerna är lite klurigare att träffa rätt med. Man kan även kasta saker, bland annat kruttunnor som man sedan kan skjuta med sin pistol för att skapa explosioner och slå ut en stor gruppfiende på en gång.

Att springa runt och slåss har ju alltid haft sin charm och många spel har det som enda inslag. Pirates har satsat på att vidga detta med mer än bara duellerna, det är inslag som påminner om Prince of Persia. Dock inte lika sofistikerat eller avancerat, och när jag säger avancerat kan man även läsa det som krångligt. De har i stället fångat upp lite av dess charm kan man säga och det innebär att hoppa mellan byggnader, klättra på väggar och rep med mera.

Det är ganska lagom av allt skulle man kunna säga. Delarna är lagom långa, har lagom med fighter och lagom av uppdrag. Ja, det är bekvämt att spela. Det kanske låter konstigt, men så uppfattar jag det. Och mellan varje delmoment av varje kapitel av spelet kommer lite sekvenser med Sparrow och de andra karaktärerna. Det lyser upp tillvaron. Åldersgränsen är förvånansvärt 16 år. Jag anser inte att det är speciellt våldsamt och tycker att 12 år hade räckt. Det kan bero på specialattackerna som är ganska grafiska med svärdet kört genom kroppen på sin motståndare och annat. Man kan undra varför de släpptes igenom, de tillför inget till spelet och om det är de som är i vägen för åldersgränsen var det ett dumt initiativ med tanke på att målgruppen slimmas. Och så en annan sak i den här gnälliga biten av recensionen, spelet känns inte vuxet och de som uppskattar det mest, bortsett från de genuina fansen av filmerna, kan vara något år yngre än PEGI-rekommendationen.

För att återgå till början av texten. Spelet är verkligen inte alls vad jag hade förväntat mig. Det är inte ett spel som endast säljer på sin licens. Det är ett spel som klarar skivan på egen hand, men som tveklöst får extra krydda – ganska mycket krydda dessutom – av filmens karaktärer.