6.5

Wacky Stackers

Det regnar olikfärgade ägg på Tiny Toons-figurer i Wacky Stackers.

Wacky Stackers är ett pusselspel och det har lånat grunden från klassiska Tetris. Här gäller det inte bara att matcha klossar, utan man ska också se till att matcha färger. Tanken är som vanligt att man ska bilda större klossar med hjälp av mindre och när ett visst antal små klossar samlats försvinner de i tomma intet.

Spel i den här genren är sällan dåliga. Konceptet är så enkelt att det skiljer lite mellan spelen, det enda är att allt som oftast har de nya spelen inget nytt att tillföra, utan är bara ännu en kopia i mängden. Wacky Stackes ursäkt för att existera är att det är Tiny Toons som är med som frontfigurer. När man kommer igång med spelet kan man dock inte klaga, det är kul och det har lånat lite småsaker här och där från andra spel i genren – blad annat har det sneglats på ”Tetris Bombliss” som tillhör ett av de roligare pusselspelen.

Klossarna kommer två och två och de har allt som oftast två olika färger för att göra det lite svårare, men svårt är inte spelet – nästan lite väl enkelt. Dock är inte målgruppen rutinerade spelare, utan nästan tvärt om. Det finns vanligt ”pussla-så-länge-du-klarar”-läge, vilket är det roligaste, och så finns möjlighet att spela i en form av äventyr där man läser pusselproblem. Man kan även spela mot varandra och det är då spel i den här genren gör sig bäst – tyvärr har det inte testats i brist av GBA-kompisar.

Frågan om man ska köpa Wacky Stackers är svår att svara på. Det finns spel till Gameboy Color som är bättre och de är dessutom billigare, men de utnyttjar inte konsolen – vilket i och för sig är rätt irrelevant. Wacky Stackers är kul, men inget nytt och lite för liten utmaning för att det ska hålla i längden. Ska man köpa ett pusselspel till sitt barn, då är det inte en dum titel ska poängteras. Ja, nu låter jag lite velig, men för rätt målgrupp är det ett okej köp – bara att målgruppen är liten.