Star Wars Battlefront II
6.5

Star Wars Battlefront II

Star Wars Battlefront II är ett svårt spel att skriva om. Svårt eftersom redan innan det släpptes hade många redan bestämt sig för vad de tyckte om det. Svårare just för att det har förändrat sin ekonomi väsentligt sedan sin lansering för fem månader sedan. Svårast på grund av att det gör flera saker väldigt bra, men ungefär lika många saker dåligt och frustrerande.

Det var flera saker som spelarna saknade i det första Battlefront under EA’s ledning, målet var att fylla de behoven med uppföljaren. Inget dyrt säsongpass för att få spela på alla spektakulära kartor, flera hjältar, flera eror i Star Wars inkluderade och – framför allt – en solokampanj.

Kampanjen låter oss spela som Iden Versio, en högt uppsatt soldat i rymdimperiet som snart rannsakar sitt livsval och försöker leva med konsekvenserna. Handlingen har sin start i tredje akten av Episod VI där stjärnkriget agerar mest som sceneri för Idens moraliska dilemman. Det är en intressant vinkel på det hela och ger lite önskvärd krydda åt våra älskade hjältar Luke, Leia och Han. Vi får också veta mycket av det som hände under månaderna efter att imperiet störtades, i det nya expanderade universumet.

Där handlingen intresserar är spelmekaniken statisk och irriterande. Visst, spelvärlden är massiv men går man för långt åt ett håll startas en timer på 10 sekunder och man måste ta sig tillbaka för att undvika en omstartad checkpoint. Det är det klassiska Battlefield-tricket och jag vet inte vad som är mest lurigt; osynliga väggar eller detta. Utöver det har Battlefront II alldeles för många situationer då man ska skydda en allierad så den kan hacka/scanna/öppna/tjuvkoppla i fred. Botten av detta måste nog vara då man hugger ned stora insekter som Luke Skywalker samtidigt som någon ska öppna en dörr.

Online finns det gott om spellägen och flera kartor ska adderas utan extra kostnad. Men var de extra intäkterna skulle komma in istället visade sig vara genom mikrotransaktioner som teoretiskt sett kunde ge fördelar åt spelare som spenderade mycket pengar. Alla former av mikrotransaktioner plockades bort (temporärt) timmar innan spelet släpptes efter en storm av reaktioner från spelvärlden. Nu, fem månader senare stoppas de tillbaka i spelet, men då endast för kosmetiska detaljer – troligtvis så det hade behövt se ut från början.

Battlefront II ser fantastiskt ut. Det fångar mycket av känslan i Star Wars, ljud och musiken är också pampig och dramatisk. En detalj vi verkligen gillade var då vi jagade en skurk under ett av de många flyguppdragen och vi attackerades av samma bomb som Jango Fett använder mot Obi-Wan i Episod II.

Vad ger man för betyg till ett så föränderligt spel som Battlefront II? Vi tycker inte att det ska ses som den enskilde boven i dramat om loot boxes, pay to win-strukturer och dess hazardspelande natur – snarare var det halmstrået som bröt banthans rygg. Onlineläget är rörigt och svårt att förstå sig på, men under detta spektakel bakom kulisserna finns ett snyggt spel med en tämligen intressant historia som bygger vidare på en älskad franchise.