7.5

SSX On Tour

Full fart i pisten, 23 volter med skruv och en fakie-landning. Ingenting är omöjligt i SSX On Tour.

SSX var ett av de första riktigt bra spelen till Playstation 2 och faktiskt anledningen till att jag införskaffade mig konsolen. SSX innebar även början på en ny utvecklingsdivision på Electronic Arts med namnet EA Big som sedan dess även blivit känt för andra spelserier som NBA Street, NFL Street och nu senast FIFA Street. EA Big hanterar alla titlar som är baserade på sporter men är enormt överdrivna, eller spetsade för att göra spelet mer arkad än en vanlig simulator.

SSX står för Snowboarding Supercross och den förlängda titeln On Tour står för det nya spelsystemet där man skapar sin egen åkare för att sedan åka på turné och klättra i världsrankingen. Tricksystemet i SSX On Tour är praktiskt taget oförändrat sedan SSX3 så den stora nyheten i spelet är inslaget slalomskidor. När man skapar sin karaktär precis i början av spelet så får man nu förutom att välja hur man vill se ut, spela som tjej eller kille och om man vill åka snowboard eller skidor. I verkligheten föredrar jag att åka snowboard framför skidor men att åka snowboard i SSX On Tour tycker jag både känns och ser väldigt likt ut hur det gjorde i SSX3. Därför valde jag istället att åka skidor och plötsligt kändes spelet förvånansvärt nytt och annorlunda. Att göra riktigt galna och våghalsiga trick på skidor känns och ser ännu galnare och våghalsigare ut än vad samma trick gör på snowboard av den enkla anledning att det i verkligheten är svårare och mer ovanligt att göra på skidor. Att köra störtlopp ner för backen på ett par skidor känns även det lite häftigare än att åka snowboard. Det har egentligen aldrig gjorts något bra skidspel så möjligheten att åka skidor borde kunna locka till sig många skidåkande spelare.

Den andra stora nyheten i SSX On Tour är kosmetisk. Nu talar jag inte om grafiken i själva spelet utan om spelets intro, dess menyer, laddningsbilder och andra ytligheter. Dessa ser nu ut att vara ritade för hand av någon tonåring med stor fantasi eller möjligtvis ett tycke för hallucinogena droger. Oproportionerliga figurer med stora muskler och mustascher, regnbågar, enhörningar med elgitarrer, blixtar dödskallar och annan galenskap fyller skärmen stup i ett och ger spelet en speciell och annorlunda atmosfär.

Grafiken i SSX On Tour är välgjord men den är inte alls särskilt olika grafiken i SSX3. Många texturer och en stor del av spelets animationer ser ut att vara återanvända från den förra delen i serien så den stora räddningen ligger i de sprillans nya skidanimationerna. Rent designmässigt så ser det mesta i spelet nu mer realistiskt och jordnära ut med en mindre variation av färger och mer naturliga banor. Musiken i spelet är från kända artister så som Daft Punk och svenska The Hives med flera. Många uppskattar säkert detta, men personligen är det ingenting jag skulle hänga i julgranen (bättre det än att ha den i cd-spelaren/Red).

En bonus i Gamecube-versionen är att man kan åka som olika Nintendo-karaktärer. Det är mest kul, men adderar inte mycket – om något alls – till själva spelandet.

Att SSX On Tour inte fått namnet SSX4 beror nog lite på samma orsak som att SSX Tricky inte hette SSX2. Det känns helt enkelt inte riktigt som en fullfjädrad uppföljare utan mer som en välgjord expansion eller uppgradering. SSX On Tour passar bäst för dem som älskar SSX-serien eller för dem som vill ha ett riktigt bra skidspel.