6

Spider-Man: Friend or Foe

Text: Jaqub

Ett lätt spel som passar de yngre spelarna bäst.

Det var inte alltför länge sedan Spider-Man 3-spelet släpptes, men Activison låter inte sin dyrt inköpta filmlicens vila utan pumpar ut ytterligare ett Spider-Man-spel. Denna gång har de dock bytt ut free-roam-svingandet mot ett gammalt hederligt spelkoncept som man inte ser så ofta, det är nämligen ett beat’em up. Storyn i spelet handlar om att jorden blir invaderad utav utomjordiska kometer som har magiska krafter att ta över och kontrollera något slumpvis utvalda superhjälte karaktärer ur Marvels gigantiska värld.

Spindelmannen tillåter självklart inte detta och ger sig iväg för att rädda världen, hans vänner samt fiender ännu en gång. I grund och botten handlar gameplayet om enbart en ända sak. Att slå på allt som rör sig på skärmen. Till sin hjälp har spelaren ett ganska enkelt kombinationssystem där man ganska enkelt kan mata ut kombinationer på över 30 slag. Animationerna i spelet är ganska välgjorda och det ser verkligen ut som det gör i en tecknad film. För att göra det hela lite mer intressant så kan man låsa up diverse egenskaper som nya slag samt spindelnätstekniker vilket ger lite extra krydda till fighting systemet.

Tyvärr faller spelet ganska platt då innehållet är tunt. Man kan lätt låsa upp alla egenskaper i spelet på ungefär tre timmars tid. Själva spelet tar enbart fem-sex timmar att klara, vilket gör det väldigt svårt att rättfärdiga det här som ett fullpris spel. Kanske som budgetspel eller en Xbox Live-titel skulle det kunna gå an. Spelet är även extremt enkelt och att dö är en omöjlighet. Det känns väldigt barnanpassat alá Lego Star Wars vilket det har en hel del likheter med vilket kanske i och för sig inte är något dåligt, men för en inbiten spelare kan det bli lite för mycket hjärnlöst knapptryckande medan man tittar på och låter spelet nästan spela sig själv.

Sedan bör det tilläggas att miljöerna i spelet ser brutalt dåliga ut rent grafiskt, det kommer inte ens upp Playstation 2-standard vilket gör det hela ännu svårare att rekommendera. Höjdpunkten är dock att spelet har ett bra co-op-läge där en annan spelare kan hoppa in när som helst och spela någon av de andra superhjältarna. Karaktärerna är något tråkigare att spela med då de har någon förenklad spelmekanik men å andra sidan är det ändå jäkligt kul och sitta och lira i co-op. Ljudet är ganska välgjort och passar bra ihop med spelet. Röstskådespeleriet är även det ganska välgjort. Musiken består till stor del av små slingor av elektronisk musik med instrumentella inslag vilket passar ganska bra ihop i sammanhanget.

Man kan kanske köpa Spider-Man: Friend or Foe om man vill ha ett spel och lira tillsammans med sina yngre barn, annars är det nog bäst att undvika det helt å hållet även om det inte är ett rakt igenom dåligt spel. Ganska lätta achivements points dock. Det går ganska enkelt och kamma hem 925 poäng. De sista 75 poängen kräver dock att man är något av en spelmasochist.