7.5

Sly 2: Band of Thieves

Tvättbjörnen Sly härstammar från generationer tjuvar och det är ett av han väl förvarar tillsammans med sin ensamble av älskvärda skurkar.

Mästertjuven Sly och hans kompanjoner, Bentley och Murray, är tillbaka i ännu ett cel-shadat plattformsäventyr. I förra spelet så tog Sly kål på sin ärkefiende, vilken dödat hans föräldrar, den onde robotfågeln Clockwerk. Clockwerks delar har sedan dess blivit stulna från det museum där de förvarades. Det är nu upp till Sly och hans gäng av tjuvar att hitta alla delarna och förstöra dem en gång för alla.
Det första Sly-spelet hade ett ganska enkelt spelupplägg där banorna fungerade lite som de gör i Crash Bandicoot. Den här gången har allt blivit betydligt mer komplicerat och det känns nu oftast mer som ett äventyrsspel än ett plattformsspel. För att hitta de olika Clockwerk-delarna, som det visar sig att The Klaww Gang har stulit, gäller det att spana på de olika Klaww-ledarna i deras gömställen och sedan stjäla tillbaka delarna på bästa sätt.
Banorna är uppdelade i flera olika små uppdrag och i Sly 2 känner man sig ofta verkligen som den riktiga mästertjuv som Sly påstår sig vara. Det gäller att till exempel fotografera den man spionerar på, sätta in en gömd videokamera någonstans, följa efter en misstänkt utan att bli sedd eller hitta den hemliga koden till ett kassavalv genom att samla ledtrådar. Grafiken använder sig som sagt av cel-shading, vilket betyder att den är tredimensionell men den ser ändå tecknad ut. Den är mycket mjuk och miljöerna är stora och detaljerade. Det som lockar mest med grafiken i Sly 2 är den stilfulla design som alla karaktärer, miljöer och animationer innehar.
Musiken och rösterna i spelet passar grafikens annorlunda men smakfulla stil nästintill perfekt och fulländar den atmosfär som utvecklarna Sucker Punch eftersträvar. Spelets största svaghet ligger i de stunder då man blir upptäckt av någon vakt eller dylikt och behöver slåss. Slagsmålen i Sly 2 är inte dåliga, men de mäter sig inte alls med de andra, betydligt mer välgjorda, delarna i spelet. I Sly 2 får man även chansen att spela som flodhästen Murray och sköldpaddan Bentley och detta ger givetvis mer variation till spelet då dessa karaktärer löser problem på helt andra sätt än Sly.
Sly 2: Band of Thieves har valt en lite annorlunda riktning än sin föregångare, på gott och ont, men mest på gott. Förra spelet var kort och enkelt, det nya är stort och komplicerat. Seriens nya riktning kan såväl locka nya spelare som att avskräcka gamla. Skillnaderna till trots så är Sly 2 i helhet ett betydligt mer genomarbetat och välgjort spel än den första delen i serien och rekommenderas för alla som gillar bra plattformsäventyr. Sly 2 går bäst och enklast att beskriva som en blandning mellan Metal Gear Solid och Crash Bandicoot.